Hvordan trene 3×8 intervaller

0
498
Hvordan trene 3x8 intervaller
Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

OPPTIL 50% PÅ 

TRENINGS

UTSTYR!

3×8 minutters tempointervaller kan være effektiv trening for å trene opp evnen til å holde høyere tempo over et lenger tidsrom. Lær hvordan du skal trene 3×8 intervaller.

Typer intervalltrening

Det er vanlig å snakke om kortintervaller og langintervaller, der du kan variere med hva slags intervalltrening du kan gjennomføre. 3×8 intervaller kommer inn under lang intervaller, og det vi kan kalle tempointervaller. Tempointervaller minner mye om vanlig intervalltrening, med den forskjellen at intervallene er lenger, og intensiteten vanligvis er noe lavere enn for tradisjonell intervalltrening. I likhet med intervalltrening, bør tempointervaller bli gjennomført progressivt, ved at du øker intensiteten gradvis innenfor ett intervall, og fra ett intervall til det neste.

Hvorfor intervalltrening?

Intervalltrening kan bidra til å øke din aerobe kapasitet og utholdenhet, og med det kroppens evne til å omsette oksygen mer effektivt. 3×8 intervaller kan bidra til at du greier å løpe raskere med en gitt intensitet. Intervalltrening er trening som vanligvis blir gjennomført med moderat til hard intensitet, og kombineres med annen trening med lav intensitet.

Hvordan du kan trene 3×8 intervaller

Etter en rolig oppvarming på 15 minutter kan du avslutte med 2-3 raske stigningsløp, for at kroppen skal venne seg til løping med høyere belastning. Gjennomføre intervallene progressivt raskere, og ta det litt roligere på det første intervallet. Deretter kan du øke intensiteten gradvis for det andre og tredje intervallet. For 3×8 intervaller kan du ha pauser med 2-3 minutters varighet. Vær aktiv i pausene ved at du går og jogger for å holde muskulaturen i gang.

Artikkelen fortsetter under annonsen fra MILRAB

HØSTSALG!

SPAR

OPPTIL

40%


Relaterte artikler:

Hvorfor intervalltrening

Få bedre kondisjon med effektiv intervalltrening

Annonse fra X-LIFE

HØSTSALG!