Hvordan trene 30-15 intervaller

0
383
Hvordan trene 30-15 intervaller

Hvordan trene 30-15 intervaller. Lær mer om hvordan du kan trene 30-15 intervaller, og hvorfor denne intervalltreningen kan få deg i superform.

Hvorfor trene 30-15 intervaller

30-15 intervaller er trening der du løper med høy intensitet i 30 sekunder, og går eller jogger med lav intensitet i 15 sekunder. Dette er trening som på sikt vil gi deg høyere oksygenopptak. I og med de korte pausene vil pulsen ikke synke nevneverdig, men du vil likevel ha nok restitusjonstid som gjør at du greier å opprettholde intensiteten på intervallene. Varigheten på intervallene er kort, og kan også passe for løpere som har liten eller ingen erfaring med intervalltrening fra før av. Studier viser at det å ligge lenge med høy intensitet lengst mulig kan øke oksygenopptaket og bedre kondisjonen.

Hvordan gjennomføre 30-15 intervaller

Slik kan du gjennomføre 30-15 intervaller:

Oppvarming i 10-15 minutter

10-20×30 sekunders intervaller med hard intensitet, med 15 sekunders gange eller jogg mellom hvert intervall

10 minutter for å jogge ned avslutningsvis

Relaterte artikler:

Hvordan trene 4×4 intervalltrening

200 meter intervaller