Hvordan trene 30-15 intervaller

H

Hvordan trene 30-15 intervaller. Lær mer om hvordan du kan trene 30-15 intervaller, og hvorfor denne intervalltreningen kan få deg i superform.

Hvorfor trene 30-15 intervaller

30-15 intervaller er trening der du løper med høy intensitet i 30 sekunder, og går eller jogger med lav intensitet i 15 sekunder. Dette er trening som på sikt vil gi deg høyere oksygenopptak. I og med de korte pausene vil pulsen ikke synke nevneverdig, men du vil likevel ha nok restitusjonstid som gjør at du greier å opprettholde intensiteten på intervallene. Varigheten på intervallene er kort, og kan også passe for løpere som har liten eller ingen erfaring med intervalltrening fra før av. Studier viser at det å ligge lenge med høy intensitet lengst mulig kan øke oksygenopptaket og bedre kondisjonen.

Hvordan gjennomføre 30-15 intervaller

Slik kan du gjennomføre 30-15 intervaller:

Oppvarming i 10-15 minutter

10-20×30 sekunders intervaller med hard intensitet, med 15 sekunders gange eller jogg mellom hvert intervall

10 minutter for å jogge ned avslutningsvis

Relaterte artikler:

Hvordan trene 4×4 intervalltrening

200 meter intervaller

Forfatter

Legg inn kommentar

Spurt.no er et nettsted der du finner det aller meste av artikler om løping og trening. Du finner også artikler om motivasjon, og en rekke kalkulatorer du kan bruke når du trener.

Terje Lien

Terje Lien deler av sine erfaringer med løping og trening.

Siste innlegg