Hvordan tøye lysken

0
33
Hvordan tøye lysken
Foto: Adobe Stock
Artikkelen fortsetter under annonsen fra MILRAB
40% PÅ GARMIN

OPPTIL 40%

PÅ SPORTSKLOKKER!

Løpere, fotballspillere og hockeyspillere, bør være oppmerksom på at de kan strekke lyskemuskulaturen hvis du ikke varmer opp eller strekker deg først. Lær hvordan du skal tøye lysken.

Dynamiske tøyninger av lysken

Øvelse 1

  • Stå med føttene fra hverandre og løft en fot fra bakken.
  • Hold vekten på hælen på den stående foten.
  • Start sakte, sving beinet fremover, bakover og bak deg i en bevegelse.
  • Når du begynner å løsne, begynner du å øke tempoet og øke spekteret av
  • bevegelse.
  • Utfør 20 ganger på hvert bein.

Øvelse 2

  • Stå på venstre bein mens du løfter høyre bein opp.
  • Løft høyre kne til hoftenivå, slå det ut og åpne vekk fra kroppen din. Du vil føle strekningen i lysken.
  • Ta kneet tilbake rundt kroppen og senk beinet.
  • Gjenta trinn 1-3 med høyre bein.

Øvelse 3

  • Gå til venstre med venstre fot.
  • Sving høyre fot rundt venstre bein.
  • Gå til venstre igjen med venstre fot.
  • Gjenta i den andre retningen.

Statiske tøyninger av lysken

Øvelse 1

  • Innta en bred holdning med føttene slått ut omtrent 45 grader.
  • Bøy venstre kne og bevege litt til venstre for å forlenge de indre lårmusklene i det utvidede og utstrakte høyre beinet.
  • Gå tilbake til stående stilling og gjenta på den andre siden.
  • Gjenta 3 ganger.

Øvelse 2

  • Sett deg på gulvet med knærne bøyd og føttene trukket sammen slik at beina er i «sommerfuglestilling».
  • Legg hendene rundt anklene.
  • Hold ryggraden rett og setet ned i gulvet, heng sakte fremover i livet og bruk albuene til å forsiktig presse knærne fra hverandre. Ikke rund av ryggen når du lener deg fremover.

Hvis den posituren ikke fungerer for deg, kan du prøve dette alternativet:

  • Legg deg på ryggen med beina vinkelrett på gulvet og baken presset mot veggen.
  • Skyv beina opp i en bred “V” til du kjenner en lett strekk på innsiden av lårene. Sørg for å holde korsryggen presset mot gulvet mens du beveger beina.
  • Hold i 30 sekunder.

Relaterte artikler:

Smerter i lysken og innside lår

Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

Øvelser for lysken