Hvordan telle puls

En normal hvilepuls for voksne varierer fra 60 til 100 slag per minutt. Lær mer om hvilepuls og hvordan du skal måle puls.

Generelt innebærer en lavere hjerterytme i ro mer effektiv hjertefunksjon og bedre kondisjonstrening. For eksempel kan en godt trent idrettsutøver ha en normal hvilepuls nærmere 40 slag per minutt.

Hvordan måle hjertefrekvensen

For å måle hjertefrekvensen din, bare sjekk pulsen. Plasser peke- og langfingeren på hovedpulsåren på siden av halsen. For å kontrollere pulsen på håndleddet, plasserer du to fingre mellom beinet og senen over radialarterien din – som ligger på tommelsiden av håndleddet. Når du kjenner pulsen din, må du telle antall slag på 15 sekunder. Multipliser dette tallet med 4 for å beregne pulsslag per minutt.

Husk at mange faktorer kan påvirke hjertefrekvensen, inkludert:

  • Alder
  • Kondition og aktivitetsnivå
  • Røyking
  • Hjerte- og karsykdommer, høyt kolesterol eller diabetes
  • Lufttemperatur
  • Kroppsposisjon (for eksempel om du står eller ligger)
  • Stress
  • Kroppsstørrelse
  • Medisiner

Selv om det kan være variasjoner, kan en uvanlig høy eller lav hjerterytme indikere et underliggende helseproblem. Rådføre deg med lege hvis hvilepuls konsekvent er over 100 slag i minuttet (takykardi), eller hvis du ikke er en trent idrettsutøver og hjertefrekvensen din ligger på under 60 slag i minuttet (bradykardi) – spesielt hvis du har andre tegn eller symptomer , for eksempel besvimelse, svimmelhet eller pustebesvær.

Relaterte artikler:

Hvilepuls på 50

Hvilepuls på 100

Om forfatteren

Legg inn kommentar