Hvordan telle kalorier

0
49
Hvordan telle kalorier
Foto: Adobe Stock
Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

Det er flere forskjellige måter å telle kalorier slik at du får et nøyaktig antall hver dag. Lær mer om hvordan du kan telle kalorier.

Bruke elektroniske hjelpemidler

Ikke bare stol på hukommelsen for å huske maten du spiste i løpet av en dag. Selv om du kan huske hva du spiste, er det nesten umulig å huske hvor mye du spiste med nøyaktighet. Det er ikke sannsynlig at du får et presist antall kalorier hvis matjournalen din er ufullstendig eller hvis serveringsstørrelsene er feil. I stedet bør du vurdere å bruke en kalorisporingsapp på smarttelefonen din. Registrere kaloriene i måltidet før du setter deg ned for å spise. Du kan også bruke en liten notatbok som du hari vesken. Poenget er å ha en kalorisporingsmetode som fungerer uansett hvor du går.

Mål porsjoner nøyaktig

Ikke bruk gjetting for å bestemme porsjonsstørrelser. Folk har en tendens til å undervurdere matporsjonene. Og det er visse matvarer som vi pleier å overspise. Korn er et perfekt eksempel. Investere i en digital kjøkkenvekt. Du trenger ikke å bruke kjøkkenvekten til hvert måltid, men hver gang du spiser en ny matvare, veier du en porsjon mat slik at du vet nøyaktig hvor mye du skal spise. Hvis du spiser mer eller mindre enn porsjonsstørrelsen som er angitt på ernæringsfaktaetiketten, vil du kunne få riktig kaloritall hvis du vet nøyaktig hvor mange gram det var i serveringen din.

Vær grundig

Ikke glem å ta med snacks. For eksempel kan du besøke en restaurant med en venn og velge å hoppe over desserten i et forsøk på å holde kalori- og fettinntaket lavt. Men hvis spiser noen fra din partners dessert, teller disse kaloriene. Gjør det i stedet til en vane å skrive ned alt. Du kan bli overrasket over hvordan de små måltidene i løpet av dagen gir deg en stor endring i vekttapresultatene.

Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

Registrere makronæringsstoffer og trening

Ikke begrens deg til å bare spore kalorier. Avhengig av verktøyet du bruker, kan du spore andre næringsstoffer som fiber og natriuminntak. Å spise tilstrekkelige mengder fiber kan forbedre helsen din. Du kan også sørge for at du får tilstrekkelig med trening for vekttap. I tillegg til å registrere dine totale kalorier, bør du vurdere å spore makronæringsstoffer som protein, karbohydrat og fett. Dette kan være spesielt viktig hvis du prøver å følge en diett med lavere karbohydratinnhold eller mindre fett. Hvis du bruker en matapp, blir disse tallene automatisk registrert for deg når du skriver inn maten.

Relaterte artikler:

Mest effektive trening for å gå ned i vekt

Sunn diett for å gå ned i vekt

Annonse fra X-LIFE