Hvordan stoppe søtsuget

0
228
Hvordan stoppe søtsuget
Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

Søtsug drives av hjernens behov for belønning, ikke kroppens behov for mat. Lær mer om hvordan skal stoppe søtsuget.

Mange mennesker opplever regelmessig søtsug. Helsepersonell mener at dette er en av hovedårsakene til at det kan være så vanskelig å holde seg til et sunt kosthold. Trang drives av hjernens behov for en «belønning» – ikke kroppens behov for mat. Hvis du bare kan ha en bit og stoppe der, er det helt greit å unne seg litt når du får søtsug. Men hvis du har en tendens til å overspise så snart du får en smak av sukkerholdig mat, så er det det verste du kan gjøre å gi etter for søtsuget.

Her er en enkel 3-trinns plan for å stoppe søtsuget.

Hvis du er sulten, spis et sunt og mettende måltid

Det er viktig å innse at en trang ikke er den samme som sult. Det er ikke kroppen din som krever energi, det er hjernen din som krever noe som frigjør mye dopamin i belønningssystemet. Når du får crawings når du er sulten, er følelsen vanskelig å motstå. Faktisk er et sug etter noe kombinert med sult noe de fleste har vanskelig for å motstå. Hvis du får et sug etter noe mens du er sulten, er et av de beste triksene å spise et sunt måltid umiddelbart. Proteinrik mat, som kjøtt, fisk og egg, er spesielt bra for å dempe sult. Å spise vanlig mat føles kanskje ikke veldig appetittvekkende når du har lyst på sukkerholdig søppelmat. Men hvis du virkelig trenger å gå ned i vekt, er det verdt det i det lange løp.

Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

Ta en varm dusj

Noen mennesker som opplever sukkersug har funnet ut at varme dusjer eller bad gir lettelse. Vannet må være varmt – ikke så varmt at du brenner huden din, men varm nok til at det er på grensen til ukomfortabelt. La vannet renne over ryggen og skuldrene slik at det varmer deg opp. Hold deg der minst 5–10 minutter. Når du går ut av dusjen, har du sannsynligvis en følelse som om du har sittet i en badstue i lang tid. På det tidspunktet vil sukkersuget ditt sannsynligvis være borte.

Gå eller jogge en tur

En annen ting som kan fungere er å gå utenfor en rask spasertur eller jogging. Hvis du er en løper, vil løping bli enda bedre. Dette tjener et todelt formål. Først distanserer du deg fra maten du higer etter. For det andre vil øvelsen frigjøre endorfiner, eller «føle deg bra» kjemikalier i hjernen din, noe som kan bidra til å fjerne søtsuget. Hvis du ikke kan gå eller trene ute, gjør du noen få utmattende sett med burpees, armhevinger, knebøy eller spensthopp.

Andre ting som kan fungere

De tre trinnene ovenfor ville ganske sikkert fungere for folk flest, for å overvinne søtsuget. Men selvfølgelig er det beste alternativet å forebygge begjæret etter sukker i utgangspunktet. For å gjøre det, kaste all søppelmat ut av huset. Hvis du holder dem innen rekkevidde, ber du om problemer. Hold i stedet sunn mat innenfor rekkevidde. Hvis du spiser sunt og trener flere ganger per uke, er sjansen stor for at du ikke får det samme søtsuget like ofte.

Her er 11 nyttige tips for å stoppe sukkertrang:

  • Drikk et glass vann. Noen mennesker sier at dehydrering kan forårsake søtsug.
  • Spis en frukt. Å ha en frukt kan bidra til å tilfredsstille sukkertrang for noen mennesker. Bananer, epler, appelsiner fungerer utmerket.
  • Unngå kunstige søtstoffer. Hvis du føler at kunstige søtstoffer utløser sug for deg, kan det være lurt å unngå dem.
  • Spis mer protein. Protein er bra for metthetsfølelse, og det kan også hjelpe mot søtsug.
  • Snakk med en venn. Ring eller møte noen som forstår hva du går gjennom. Forklar at du går gjennom et søtsug og be om noen få oppmuntringsord.
  • Sov godt. Å få ordentlig, forfriskende søvn er viktig for generell helse og kan bidra til å forhindre søtsug.
  • Unngå stress. Samme som med søvn, kan det å unngå stress forhindre sug.
  • Unngå visse triggere. Forsøk å unngå spesifikke aktiviteter eller steder som gir deg sug etter noe, for eksempel å gå forbi McDonald’s.
  • Ta en multivitamin. Dette vil bidra til å forhindre mangler.
  • Les listen din. Det kan være veldig nyttig å føre en liste over grunnene til at du ønsker å spise sunt, da det kan være vanskelig å huske slike ting når du har lyst.
  • Ikke sulte deg selv. Forsøk å forhindre deg i å bli for sulten mellom måltidene.

Relaterte artikler:

Hvordan kutte ut sukker i kostholdet

Hvorfor kutte ut sukker

Annonse fra X-LIFE