Hvordan starte å trene

H

Hvordan starte å trene. Lær mer om hvordan du skal begynne å trene, og hva du kan gjøre for å holde på motivasjonen og opprettholde treningen.

Hvordan begynne å trene

Mange kan oppleve det som utfordrende å komme seg over den berømmelige dørstokken. Men det trenger ikke være så vanskelig. Mange starter opp med for høy treningsmengde og intensitet, uten at kroppen er i stand til å greie treningsmengden den blir påført. Starter du med utgangspunkt i eget formnivå og har en gradvis økning i treningsmengde og intensitet, har du et godt utgangspunkt for å få en god start på treningen, og greie å motivere deg for og opprettholde treningen på sikt.

Sett deg mål med treningen

Å ha et mål med treningen kan være viktig for at du skal fortsette å trene når euforien over trening begynner å avta. Da er det viktig å ha et spesifikt og realistisk mål å jobbe mot. Hva som skal være ditt mål må du finne ut av, men det bør være du har lyst å oppnå innenfor en gitt tidsperiode.

Ta det rolig i starten

Å starte opp treningen for hardt kan være en sikker måte kvele all motivasjon for trening. I verste fall kan du pådra deg overbelastning og skader. Når motivasjonen for trening er på topp vil hodet ofte mer enn hva kroppen din har godt av. Derfor bør du ta det rolig i starten, og trene kortere økter med lav intensitet. Det er viktig at du har full kontroll på treningen og føler mestring, noe som gjør treningen lystbetont.

Skynd deg sakte

Med utgangspunkt i ditt nåværende formnivå kan du ha en gradvis økning i treningsmengde, og etter hvert også intensitet, som er i takt med hva kroppen din tåler. Hva kroppen din tåler kan være vanskelig å forutse, så du bør holde deg godt innenfor grensene av hva du tåler av trening. Du må være tålmodig, fordi det vil ta noe tid før du merker fremgang. Da er det godt å vite at nybegynnere som oftest vil ha bratt formkurve den første tiden de trener, noe som kan være veldig motiverende for videre trening.

Hvordan starte å trene

Ikke vent lenger med å komme deg ut for å trene, bare start å trene. Hvor mye og hvor lenge spiller ingen rolle, bare du kommer du ut for å trene. Du har sikker allerede vurdert og tenkt i det uendelige på når og hvordan du skal starte å trene, så det er ingen grunn til å vente lenger. La den første fasen bli som at “veien blir til mens jeg går”. Når du først har kommet i gang kan du sette deg mål og strukturere treningen på en god måte.

Relaterte artikler:

Hvordan begynne å trene igjen

Trening for nybegynnere

Forfatter

Legg inn kommentar

Spurt Av Spurt

Spurt.no er et nettsted der du finner det aller meste av artikler om løping og trening. Du finner også artikler om motivasjon, og en rekke kalkulatorer du kan bruke når du trener.

Terje Lien

Terje Lien deler av sine erfaringer med løping og trening.

Har du spørsmål? Ta kontakt med oss! info@spurt.no

Siste innlegg