Hvordan trene langturer til maraton
Hvordan trene langturer til maraton
11. februar 2019
Trening som gir energi
Trening som gir energi
11. februar 2019

Hvordan starte å trene kondisjon

Hvordan starte å trene kondisjon. Lær mer om hvordan du kan starte å trene kondisjon effektivt og på en skånsom måte.

Starte å trene kondisjon

Kanskje har du nettopp kommet i gang med trening, og har kanskje liten eller ingen erfaring med hvordan du skal trene opp kondisjon eller utholdenhet. Du har muligens vurdering løping som et alternativ til å trene opp kondisjon. Løping er kanskje den mest effektive måten du kan trene opp kondisjon eller utholdenhet, og er en treningsform alle uavhengig av hvilket formnivå kan starte opp med for å bli mer utholdende.

I denne artikkelen vil du lære mer om hvordan du kan starte opp å trene kondisjon med løping.

Hvordan starte å trene kondisjon med utgangspunkt i ditt formnivå

Du må starte der du er, og det betyr at løpetreningen du nå skal gjennomføre må gjenspeile ditt formnivå. Det betyr i praksis at du kanskje må gå og jogge hvis du er dårlig form, og gradvis gå over til jogging og løping når formen er god nok. Dette er en god tilnærming til løping som treningsform, for trener du på denne måten, vil kroppen hele tiden være klar for økt belastning, og du kan ha en jevn og god formutvikling der kondisjonen bli stadig bedre, samtidig som du reduserer risikoen for skader.

Starte å trene kondisjon med lav intensitet

Så lenge formålet er å forbedre kondisjonen, gjør du det med å jogge eller løpe med lav intensitet. Å trene løping med lav intensitet er det noe alle løpere uansett bør ha en hovedvekt. Det gjelder ikke bare mosjonister, men også eliteutøvere. Løpetrening med lav intensitet kan være effektiv trening for forbedre kondisjonen, og også fettforbrenningen din. Å trene med lav intensitet reduserer også risikoen for å bli skadet, noe som er ekstra viktig for nybegynnere som ennå ikke er helt vant med løping som treningsform.

Veksle mellom å gå og jogge

Er du helt utrent, og opplever det som en stor belastning å jogge i bare noen få minutter, kan det være at du skal veksle mellom å gå og løpe. Start med å jogge i 3 minutter og gå i ett minutt. Etter hvert som du blir i bedre form kan du øke på med hvor lenge du jogger, og redusere tiden du går. Dette er en effektiv og skånsom måte å la kroppen venne seg til økt treningsbelastning.

Starte å trene kondisjon med jogging

Jogging er noe av det enkleste du kan gjøre for å ha en sunn livsstil. Jogging forbrenner kalorier og fett. Du får økt oksygenopptak og mer overskudd i hverdagen. Jogging med lav intensitet medfører relativ lav belastning, og gjør det enklere for kroppen å venne seg til løping med høyere belastning. Jogge kan du gjøre når som helst og hvor som helst, og kan gjennom enkel planlegging bli en del av dine daglige rutiner.

Hvordan starte å trene kondisjon

Du vil ha en effektiv måte å trene opp kondisjon, og det å jogge eller løpe vil effektivt trene opp din kondisjon. Ta det rolig i begynnelsen, og ha en gradvis økning i hvor mye du trener og med hvilken intensitet. Veksle mellom å gå og jogge hvis det er for krevende å jogge hele tiden. Du vil raskt forbedre kondisjonen din, slik at du klarer å jogge lenger sammenhengende, og etter hvert også kan øke intensiteten noe.

Relaterte artikler:

Jogging for nybegynnere

Effektiv kondisjonstrening for nybegynnere

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *