Hvordan spise sunt og gå ned i vekt

0
57
Hvordan spise sunt og gå ned i vekt
Foto: Adobe Stock


HØSTSALG!



Kall det hva du vil; En kostholdsplan, en livsstil, en diett, en filosofi, men få ting får så opphetet debatt som hvordan du går ned i vekt.

Hvordan spise sunt og gå ned i vekt?

Sannheten er at uansett om du er på et ketodiett med lite karbohydrater, viet til Paleo-livsstilen, eller forplikter deg til å spise lite fett, har disse planene mer til felles enn du tror. Følg dedikert en av dem, og du vil sannsynligvis legge merke til resultater.

Spis mer grønnsaker

Tatt i betraktning at 9 av 10 nordmenn ikke oppfyller kravene, kan man trygt å si at du trenger å spise mer grønnsaker. Og uansett hvilken matfilosofi du har, bør grønnsaker være viktig del. Grønnsaker har mye for seg; De gjør deg mett med svært få kalorier, og de gir kroppen din med næringsstoffene den trenger for å bekjempe sykdommer, som hjertesykdommer, diabetes type 2 og noen kreftformer.

Hvis du følger mattrender, kan du tro at du må spise blomkål og grønnkål for å høste alle fordelene som grønnsaker gir, men det er ikke tilfelle. Du kan spise brokkoli, gulrøtter, rød paprika, kål, spinat, asparges, rosenkål eller andre grønnsaker. Tanken er å spise en rekke av dem og finne mange måter å glede seg over.

Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-life

VIP20

VI HAR ALT DU

TRENGER TIL

HJEMMETRENINGEN!

20% MED

RABATTKODE:

VIP20


Spis mindre sukker

Du kan klandre biologien for den søtsuget ditt. Vi er hardwired for å ha en preferanse for søtsaker, og denne trangen er universell og begynner tidlig, ifølge forskning om emnet. Sukker får mat til å smake godt, så matprodusenter legger den til alt fra brød til supper, salatdressing til korn, yoghurt og mer. Dette blir til altfor mye sukker!

I gjennomsnitt forbruker nordmenn mer enn 19 ts sukker per dag – langt over det som er anbefalt. Dette gjør ikke midjen din noe smalere, og det er grunnen til at hvert vekttapprogram anbefaler å spise mindre sukker.

Det er rikelig med forskning som støtter en livsstil med lite fett, akkurat som det er sterke bevis på at du kan gå ned i vekt ved å kutte karbohydrater. Ulike tilnærminger fungerer for forskjellige mennesker, men hvis du ønsker å slanke seg, er det å kutte drastisk ned på sukker et konsistent råd på tvers av alle programmer. Nok en merknad om tilsatt sukker: Enten du kaller det agave, rørsaft, lønnesirup, brun rissirup, fruktjuice-konsentrat, dadelsukker, eller et av de 61 navnene for tilsatt sukker, kan alle gi deg for mye kalorier.

Spis mer hele matvarer

Velg mest mulig hele matvarer i stedet for prosessert mat, og dette er én ting de populære kostholdsplanene kan bli enige om. Overforedlede matvarer har vært knyttet til vektøkning, kanskje fordi mange usunne matvarer som potetgull, iskrem, frossenpizza, kaker og lignende mangler fiber som finnes i mange hele matvarer, inkludert grønnsaker. Fiber hjelper til med å gjøre oss mer mette, og forskning tyder på at du ved å legge til mer fiber i menyen din kan få deg ned i vekt like godt som en mer komplisert tilnærming.

Nyere forskning antyder at det er lettere å overspise behandlet mat. Tenk på hvor lang tid det tar å spise en fastfood-sandwich, sammenlignet med en tallerken med fisk, salat, brokkoli og brun ris. Da forskere gjennomførte et lignende eksperiment, matchende måltider for kalorier, karbohydrater, protein, fett og sukker, og lot folk spise så mye (eller så lite) de ville, fant de ut at folk spiste rundt 500 kalorier mer per dag når de spiste tungt bearbeidet mat – og de gikk opp i gjennomsnitt to kilo i løpet av den korte studieperioden. De spiste mer, spiste raskere og opplevde noen endringer i appetittregulerende hormoner som kan gjøre det vanskeligere å føle seg mett. Men de samme menneskene mistet omtrent to kilo når de fikk diett med hel mat, noe som tyder på at å prioritere hele matvarer kan hjelpe deg med å regulere appetitten og vekten.

Relaterte artikler:

Hva må man spise for å gå ned i vekt

Hvor mange kalorier kan jeg spise for å gå ned i vekt

Annonse fra X-LIFESX-erfit Indoor 200 er en stødig og solid spinningsykkel for deg som ønsker å komme i form!