Hvordan sove bedre

0
40
Hvordan sove bedre
Foto: Adobe Stock
Artikkelen fortsetter etter annonsen fra X-LIFE

GRATIS BYTTE I 30 DAGER!



Vil du sovne raskere og våkne og føle deg mer uthvilt? Så lite som 10 minutter aerob trening kan forbedre kvaliteten på nattesøvnen din.

En god treningsøkt kan hjelpe deg med å sove bedre

Vil du sovne raskere og våkne og føle deg mer uthvilt? Så lite som 10 minutter med aerob trening, for eksempel å gå eller sykle, kan forbedre kvaliteten på nattesøvnen din dramatisk, spesielt når du gjør det med jevne mellomrom. Dessuten kan mosjonister redusere risikoen for å utvikle plagsomme søvnforstyrrelser, som søvnapné og rastløs beinsyndrom.

Hva er trenings- søvnforbindelsen?

Fysisk aktivitet forbedrer søvnkvaliteten og øker søvnvarigheten. Trening kan også styrke søvn på andre måter, fordi det reduserer stressnivåer. Tidlig morgen og ettermiddagstrening kan også bidra til å tilbakestille søvnvåkningssyklusen ved å øke kroppstemperaturen litt, og deretter la den falle og utløse søvnighet noen timer senere. Det kan være spesielt nyttig hvis du er i stand til å trene utendørs og la kroppen absorbere naturlig sollys på dagtid.

Timing er viktig

Tidligere var det oppfatning av at intens trening for nær leggetid ikke var gunstig, fordi det kan overstimulere kroppen. Men det viser seg at trening om kvelden ikke forstyrrer søvnen til alle – det kommer an på individet. Så hvis du opplever at fysisk aktivitet om kvelden virker overstimulerende, gjør det tidligere på dagen. Men hvis du føler det motsatte, så kan det være at trening på kvelden gjør deg søvnig, og bidrar til at du sover bedre.

Artikkelen fortsetter etter annonsen fra X-LIFE


Relaterte artikler:

Søvn og trening

Hvor mye søvn trenger man

Annonse fra MILRAB