Hvordan skal jeg trene

0
47
Hvordan skal jeg trene

Hvordan skal jeg trene. Lær mer om hvordan du skal trene riktig for å ha best mulig utbytte av treningen.

Hvordan trene

Hvordan du skal trene vil blant annet variere avhengig av hva du trener og på hvilket nivå du trener. Likevel er det noen grunnleggende prinsipper alle bør følge, uavhengig av hvilket nivå du trener på. Viktige prinsipper kan være å starte treningen med utgangspunkt i ditt formnivå, og ha en gradvis tilvenning og økning i treningsmengde og intensitet. Variasjon kan også være helt avgjørende for hvilken progresjon og utbytte du kan ha av treningen du gjennomfører.

Hvordan trene riktig

Hvordan trene riktig vil variere individuelt, fordi alle responderer forskjellig på treningen de gjennomfører. Likevel kan vi si at det å trene riktig kan være å gjennomføre variert trening både med tanke på hva du trener og med hvilken intensitet, på en måte som er i takt med hva kroppen er klar for. Det betyr i praksis at kroppen må ha en gradvis tilvenning til økt belastning, i takt med at den blir sterkere. Går du over denne grensen, risikerer du overbelastning, og i verste fall overtrening og skader. Den største utfordringen for mange når de kommer til hvordan trene riktig, er å tilpasse treningen med tanke på hva de skal trene, treningsmengde og intensitet.

Hvordan skal jeg trene med riktig treningsmengde

Har du liten eller ingen erfaring med trening eller intensitet, må du teste ut hvor mye du kan trene. Trener du løping, gjennomfører du trening i 2-3 uker, og har en evaluering av hvor mye du har trent disse ukene. Du skal ikke trene for hardt disse ukene, men likevel utfordre deg selv, slik at du finner dine grenser for hvor mye treningsmengde du tåler ut ifra ditt nåværende formnivå. Med dette som utgangspunkt kan du har formening om hvor mye du kan trene i løpet av en uke.

Hvordan trene for å øke treningsmengden

Med et riktig utgangspunkt for hva du er i stand til å trene nå, kan du ha en gradvis økning i treningsmengde fra uke til uke. Hvor mye du skal øke, vil variere individuelt. I perioder vil det også være nødvendig å gå ned på treningsmengden, eksempelvis i perioder etter du har vært syk eller skadet, eller når du er sliten og trenger mer hvile. Lytt til kroppen og la den bestemme når du trenger restitusjon.

Hvordan skal jeg trene for øke intensiteten på treningen

Som nybegynner bør du alltid trene med lav intensitet de første 1-2 månedene. Kroppen trenger tid på å venne seg til belastningen det er å trene, og du må la dette skje på kroppens premisser. Ofte vil nybegynnere trene med altfor hard intensitet, uten at de selv er klar over det. Det kan derfor være lurt å bruke en enkel pulsmåler, for å følge med på med hvilken intensitet du trener. Etter å trent en periode med lav intensitet, kan du gradvis gå over til å trene noe med høyere intensitet. Trening med høyere intensitet bør uansett ikke være mer enn en femtedel av den totale treningsmengden. Resterende kan bli gjennomført med lav intensitet.

Hvordan trene for å variere

Variasjon vil alltid være viktig når du trener, uavhengig av hva du trener. Å variere treningen kan utsette stagnasjon eller utflating i formkurven, i tillegg til å være skadeforebyggende og motiverende. Variere treningen både med tanke på hva du trener og med hvilken intensitet.

Hvordan skal jeg trene

Trene med utgangspunkt i ditt formnivå, og ha en progresjon som er i takt med hva kroppen din tåler. Ha en gradvis økning i hvor mye du trener og med hvilken intensitet. Lytt til kroppen og legg inn restitusjon når du føler det er nødvendig. Vær oppmerksom, og husk at hodet ofte vil mer enn kroppen når du er motivert for trening. Det er kroppen som bestemmer.

Relaterte artikler:

Intervalltrening for utrente

8 ukers treningsprogram for nybegynnere

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst skriv inn din kommentar!
Vennligst skriv inn navnet ditt her