Hvordan sjekke puls

0
128
Hvordan sjekke puls
Foto: Adobe Stock
Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

Å måle hjertefrekvensen er en enkel måte å måle helsen din på, siden det gir et øyeblikksbilde av hjertemuskelfunksjonen i sanntid.

Hva er en normal hjerterytme?

En normal hjertefrekvens for voksne er vanligvis 60 til 100 slag per minutt. En hjertefrekvens som er langsommere enn 60 slag per minutt, regnes som bradykardi, og en hastighet som er raskere enn 100 slag per minutt, kalles takykardi. Det er noen eksperter som mener at en ideell hvilepuls er mellom 50 til 70 slag per minutt. Uansett hva som anses som normalt, er det viktig å erkjenne at en sunn hjertefrekvens vil variere avhengig av situasjonen.

Blant friske mennesker kan en lavere hjerterytme skyldes fysisk form, medisiner eller søvnmønster. En lavere hjerterytme kan imidlertid indikere et tegn på sykdom inkludert hjerteinfarkt eller annen hjertesykdom, visse infeksjoner, høye nivåer av kalium i blodet, eller en underaktiv skjoldbruskkjertel.

På motsatt side kan en rask hjertefrekvens hos friske mennesker være fordi de trener, er nervøse eller begeistret, bruker et sentralstimulerende middel eller er gravide. Helsemessige forhold som er assosiert med en rask hjerterytme inkluderer de fleste infeksjoner eller omtrent hvilken som helst årsak til feber, hjerteproblemer, visse medisiner, lave nivåer av kalium i blodet, en overaktiv skjoldbruskkjertel eller for mye medisiner i skjoldbruskkjertelen, anemi eller astma. eller andre pusteproblemer.

Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

Ved å overvåke hjerterytmen din, kan du hjelpe med å spore trender og mønstre som er spesifikt for deg.

Hvordan sjekke puls?

Det er enkelt å sjekke pulsen din med bare fingrene, enten på håndleddet eller på siden av nakken.

  • Ved håndleddet trykker du lett pekefingeren og langfingrene på den ene hånden på motsatt håndledd, rett under tommelen.
  • Trykk lett på nakken, like under kjevebenet ved nakken.
  • Telle antall slag på 15 sekunder, og multipliser med 4. Det er pulsen din.

For å få en mest mulig nøyaktig avlesing, kan det være lurt å gjenta noen ganger og bruke gjennomsnittet av de tre verdiene. For en måling av hvilepuls, må du også følge disse trinnene:

  • Ikke måle hjerterytmen din innen en til to timer etter trening eller en stressende hendelse. Pulsen kan holde deg høy etter anstrengende aktiviteter.
  • Vent en time etter inntak av koffein, noe som kan forårsake hjertebank og få pulsen til å stige.
  • Ikke ta avlesingen etter at du har sittet eller stått i en lengre periode, noe som kan påvirke pulsen.

Du kan også bruke forskjellige typer pulsmåler for å sjekke pulsen. Men vær klar over at de fleste ikke har gjennomgått uavhengig testing for nøyaktighet. Et alternativ er en digital pulsmåler. De mest pålitelige bruker en trådløs sensor på en stropp som du fester rundt brystet. Sensoren oppdager pulsen din elektronisk og sender dataene til en mottaker i armbåndsur som viser pulsen. Andre har sensorer på baksiden av klokken. Disse sensorene, som er litt mindre nøyaktige, bestemmer pulsen din ved å måle blodstrømmen gjennom huden. Ulike smarttelefonapper for å sjekke pulsen er også tilgjengelige. For de fleste av disse plasserer du fingeren på telefonens kameralins, som deretter oppdager fargeendringer i fingeren hver gang hjertet ditt slår.

Relaterte artikler:

Hvordan telle puls

Hvilepuls på 50

Annonse fra X-LIFE

HØSTSALG!