Hvordan senke blodtrykket med trening

0
66
Hvordan senke blodtrykket med trening

Lær mer om hvordan trening kan bidra til senke blodtrykket, og hva slags trening du gjennomføre for å senke blodtrykket.

Risikoen for høyt blodtrykk (hypertensjon) øker etterhvert som du blir eldre, og det å trene kan utgjøre en stor forskjell på blodtrykket ditt. Hvis blodtrykket ditt allerede er høyt, kan trening hjelpe deg med å kontrollere det. Du må ikke løpe maraton eller begynne på et treningsstudio for å senke blodtrykket. Start heller i det små med å implementere lett fysisk aktivitet i dagliglivet.

Hvordan senke blodtrykket ditt med trening

Hvordan påvirkes høyt blodtrykk av trening? Regelmessig fysisk aktivitet gjør hjertet ditt blir sterkere. Et sterkere hjerte kan pumpe mer blod med mindre energi. Hvis hjertet ditt kan jobbe mindre for å pumpe, reduseres kraften og presset på arteriene og kan dermed senke blodtrykket. Å bli mer aktiv kan senke ditt systoliske blodtrykk – det øverste tallet i en blodtrykksavlesning. Det er like bra som hvilke som helst blodtrykksmedisiner. For noen er det nok å trene for å redusere behovet for medisiner for blodtrykk.

Hvis blodtrykket ditt er på et ønsket nivå – mindre enn 120/80 mm Hg – kan trening bidra til å forhindre at det stiger når du blir eldre. Regelmessig trening hjelper deg også med å opprettholde en sunn vekt – en annen viktig måte å kontrollere blodtrykket. Men for å holde blodtrykket ditt lavt, må du fortsette å trene regelmessig. Det kan ta alt fra 1-3 måneder med regelmessig trening for å påvirke blodtrykket ditt. Fordelene varer bare så lenge du fortsetter å trene.

Hvor mye trening trenger du for å senke blodtrykket?

Aerob trening kan være en effektiv måte å kontrollere høyt blodtrykk. Men fleksibilitet og styrkeøvelser som å løfte vekter kan også ha positiv innvirkning når målet ditt er å senke blodtrykket. Du trenger ikke å tilbringe timer i treningsstudioet hver dag for å dra nytte av aerob aktivitet. Bare å legge inn fysisk aktivitet med moderat intensitet i din daglige rutine vil hjelpe.

All fysisk aktivitet som øker hjerte- og pustefrekvensene dine regnes som aerob aktivitet, inkludert:

  • Husarbeid, for eksempel å klippe plenen, rake løv, hage eller skrubbe gulvet
  • Aktiv sport, for eksempel basketball
  • Gå eller jogge i trapp
  • Gå tur
  • Jogging
  • Sykling
  • Svømming
  • Dansing

Fysisk aktivitet for å senke blodtrykket

Hvis du ikke kan sette av så mye tid på en gang, må du huske at kortere aktivitetsutbrudd også teller. Du kan dele opp treningen i tre 10-minutters økter med aerob trening og få den samme fordelen som en 30-minutters økt.

Hvis du er mye stillesittende, kan du prøve å redusere dette. Forskning har funnet at for mye stillsitting kan bidra til mange helsemessige utfordringer. Ha som mål 5 til 10 minutter fysisk aktivitet med lav intensitet.

Relaterte artikler:

Blodtrykk tabell

Hvordan senke blodtrykket raskt