Hvordan senke blodsukker

0
313
Hvordan senke blodsukker
Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE
X-LIFE.NO gir deg alt du trenger av treningsutstyr!

ALT AV UTSTYR TIL

HJEMMETRENINGEN!

OPPTIL 40% RABATT!

Når blodsukkeret er for høyt, kan insulin føre til at blodsukkeret går raskt ned. Lær mer om hvordan senke blodsukker.

Hvordan senke blodsukker raskt

Trening kan også bidra til å senke blodsukkeret. Men det er tider hvor det er best å dra til sykehuset. Hvis du opplever diabetisk ketoacidose (DKA), bør du søke lege øyeblikkelig. DKA er en alvorlig komplikasjon av type 1-diabetes, og, mindre sjeldnere, type 2-diabetes. Det oppstår når blodsukkeret ditt er veldig høyt og sure stoffer kalt ketoner bygger seg opp til farlige nivåer i kroppen din. Symptomer på DKA kan omfatte hyppig vannlating, ekstrem tørst, kvalme eller oppkast, og magesmerter. Du må også oppsøke lege hvis du opplever symptomer på farlig høyt blodsukker. Dette kan inkludere overdreven tørst, å måtte gå på do ofte, kvalme og magesmerter. Hvis du ikke er sikker på hva du skal gjøre, kan du ringe legen din for å få instruksjoner om å administrere en insulindose og om du trenger å oppsøke lege.

Tips for å senke blodsukkeret

Hvis blodsukkernivået ditt er høyt, er det flere metoder du kan bruke for å senke blodsukkeret raskt:

  • Ta insulin: Snakk med legen din om hvor mye hurtigvirkende insulin du bør ta når blodsukkeret ditt er høyt. Sjekk blodsukkeret ditt cirka 15 til 30 minutter etter at du har tatt insulin, for å sikre at blodsukkeret ditt går ned og at det ikke er for lavt.
  • Trening: Fysisk aktivitet får kroppen til å kreve glukose som energi. Som et resultat leverer cellene glukose til musklene, og blodsukkernivået vil vanligvis synke. Du må delta i trening som får hjertet til å pumpe raskere enn vanlig. For eksempel kan du gå en tur, men det må være i en raskt nok tempo.
  • Vann: Vann kan hjelpe kroppen din til å frigjøre mer urin og dermed også blodsukker. Du bør imidlertid ikke drikke for store mengder vann hvis du har hjerte- eller nyreproblemer.
  • Spis en snack med høyt proteininnhold: Selv om det kan virke rart å spise for å senke blodsukkeret, kan mat med høyt proteininnhold bidra til å stabilisere blodsukkeret. Det er viktig at maten er rik på proteiner – ikke i karbohydrater. Vær oppmerksom på at denne metoden ikke senker blodsukkeret så raskt som insulin.

Trening

Hvis du har diabetes type 1, vil legen din sannsynligvis anbefale deg å sjekke blodsukkeret før du trener. Hvis blodsukkeret ditt er høyere enn 250 mg / dL, bør du sjekke urinen for ketoner. Du kan gjøre dette med et keton-testsett, som er tilgjengelige online. Hvis ketoner er til stede, bør du ikke trene. Dette er et symptom på at kroppen din bryter ned fett for energi, og blodsukkernivået ditt vil faktisk øke når du trener.

Artikkelen fortsetter under annonsen fra MILRAB

HØSTSALG!

OKTOBERFEST HOS MILRAB

SPAR

OPPTIL

40%!


Komplikasjoner av høyt blodsukker

Når blodsukkernivået ditt ofte økes, har du større risiko for komplikasjoner. Eksempler på disse inkluderer:

  • nerveskade eller nevropati som kan påvirke sensasjoner i føtter og hender
  • retinopati eller skade på blodkarene i øynene som påvirker synet
  • økt risiko for nyreproblemer
  • økt risiko for hjerteproblemer

Å ta grep for å holde blodsukkeret på målnivå kan bidra til å minimere sannsynligheten for at disse komplikasjonene vil oppstå.

Tips for en sunn livsstil

Ideelt sett kan du håndtere diabetes på en måte som holder blodsukkernivået i sjakk. Det er flere måter du kan oppnå dette på:

Ha et sunt og balansert kosthold

Opprettholde et jevn inntak av karbohydrater, og unngå «tomme kalorier» mat Spis en blanding av:

  • helkorn
  • frukt
  • grønnsaker
  • magre proteiner

Spis rikelig med kostfiber

Dette hjelper deg med å holde blodsukkernivået jevnt. Eksempler på gode kilder til kostfiber inkluderer:

  • fullkornsmat
  • frukt
  • grønnsaker
  • belgfrukter

Regelmessig trening

Delta i fysisk aktivitet som får hjertet til å pumpe, og vær i bevegelse minst 30 minutter hver dag.

Redusere stress

Stress kan øke blodsukkeret. Prøv ting som:

  • meditasjon
  • føre logg
  • høre på musikk
  • ta en kort spasertur
  • all annen aktivitet du liker spesielt godt

Hold deg hydrert

Drikk mye vann. Hvis urinen din er svakt gul, er du sannsynligvis hydrert. Unngå sukkerholdig brus, juice og te.

Få en god natts søvn

Restorativ søvn av høy kvalitet kan bidra til å redusere stress og balansere blodsukkernivået. Slå av dine elektroniske enheter en time før sengetid, og sov i et kjølig, mørkt og stille rom for en bedre natts søvn.

Oppsøke legen din

La legen din teste A1C-nivåene dine med anbefalte intervaller. Dette er et mål på hvor konsistent blodsukkeret ditt er over en tre måneders periode. Å kjenne til A1C-en din kan gi deg tips for hvor effektivt du administrerer din diabetes.

Opprettholde en sunn kroppsvekt

Å miste overflødig fett kan redusere mengden metabolsk aktivt vev i kroppen din. Dette gjør blodsukkernivået lettere å opprettholde. Hvis du har problemer med å styre vekten din, kan du snakke med legen din eller vurdere å rådføre deg med en kostholdsekspert for tips om kosthold.

Hold deg til medisiner og insulinregime

Å hoppe over en dose medisiner eller insulin kan være skadelig for kroppen din og øke blodsukkernivået. Det er viktig å holde seg til behandlingsplanen din og følge legens instruksjoner.

Relaterte artikler:

Diabetes sukker

Kan man få diabetes av å spise for mye sukker

Annonse fra X-LIFE

HØSTSALG!

OPPTIL

45%

RABATT!