Hvordan restituere best mulig

0
35
Hvordan restituere best mulig
Foto: Adobe Stock
Artikkelen fortsetter etter annonsen fra X-LIFE

7 990,-

5 990,-

X-ERFIT

RUN 100 TREDEMØLLE!

SPAR KR 2000,-



Hvile og restitusjon er en viktig del av enhver treningsrutine. Restitusjon etter trening kan ha stor innvirkning på din treningsgevinst og ytelse.

Viktigheten av restitusjon

Restitusjon etter trening er viktig for reparasjon av muskler og vev og styrkeoppbygging. Dette er enda viktigere etter en tung vekttrening.

Få i deg nok væske

Du mister mye væske under trening, og ideelt sett bør du tilføre væske under trening, men å fylle på etter trening er en enkel måte å øke restitusjon på. Vann støtter enhver metabolsk funksjon og overføring av næringsstoffer i kroppen, og å drikke rikelig med vann vil forbedre hver kroppsfunksjon. Tilstrekkelig væske er enda viktigere for utholdenhetsutøvere som mister store mengder vann i løpet av timer med svetting.

Spis sunne matvarer

Etter at du har tømt energilagrene dine under trening, må du fylle på med drivstoff hvis du forventer at kroppen din skal reparere vev, blir sterkere og er klar til neste treningsøkt. Dette er enda viktigere hvis du utfører utholdenhetstrening dag etter dag eller prøver å bygge muskler. Ideelt sett bør du prøve å spise innen 60 minutter etter at treningen er avsluttet, og sørge for at du inkluderer protein av høy kvalitet og karbohydrater.

Artikkelen fortsetter etter annonsen fra X-LIFE


Få tilstrekkelig med hvile

Tid er en av de beste måtene å komme seg fra enhver sykdom eller skade, og dette fungerer også etter hard trening. Kroppen din har en fantastisk kapasitet til å ta vare på seg selv hvis du gir den litt tid. Hvile etter hard trening gjør at reparasjons- og gjenopprettingsprosessen kan skje i et naturlig tempo.

Tøye ut etter trening

Etter en tøff trening, bør du vurdere å tøye ut forsiktig. Dette er en enkel og rask måte å hjelpe musklene til å komme seg.

Gjennomføre aktiv restitusjon

Enkel, skånsom bevegelse (for eksempel en rask spasertur eller en sykkeltur) forbedrer sirkulasjonen, noe som bidrar til å fremme transport av næringsstoffer og avfallsprodukter gjennom kroppen. I teorien hjelper dette musklene å reparere og fylle på med drivstoff raskere.

Få en massasje

Massasje føles bra og forbedrer sirkulasjonen mens du lar deg slappe helt av. Du kan også prøve selvmassasje og skumrulleøvelser for å lette stramme og ømme muskler og unngå hva det koster for tung sportsmassasje.

Få litt mer søvn

Mens du sover, skjer fantastiske ting i kroppen din. Optimal søvn er viktig for alle som trener regelmessig. Under søvnen produserer kroppen din menneskelig veksthormon, som i stor grad er ansvarlig for vevsvekst og reparasjon.

Unngå overtrening

En enkel måte å komme seg raskere på er ved å utforme en smart treningsrutine. Overdreven trening, tung trening ved hver økt eller mangel på hviledager vil begrense treningsgevinsten din fra trening, og undergrave restitusjonsinnsatsen du legger ned.

Relaterte artikler:

Restitusjon etter styrketrening

Effektiv restitusjon etter trening

Annonse fra MILRAB