Hvordan planlegge trening

0
194
Hvordan planlegge trening

Hvordan planlegge trening. Lær mer om hvordan du skal planlegge treningen for å nå målet ditt med motiverende trening for best mulig formutvikling.

Hvordan planlegge trening med å sette deg mål

Sett deg spesifikke og realistiske, men på samme tid ambisiøse treningsmål for hva du ønsker å oppnå med treningen. Det kan være at du ønsker å fullføre eller løpe en distanse på en bestemt tid, eller at du ønsker å gå ned et visst antall kilo. Tidsbestemme når du skal ha nådd målene dine. Å sette seg mål med treningen vil det gjøre enklere for deg å jobbe for å nå målene når motivasjonen i perioder ikke er helt på topp. Å sette seg ett eller flere mål blir derfor den første og viktigste du gjøre i treningsplanleggingen din.

Følg et fleksibelt treningsprogram

Å sette opp og følge et fleksibelt treningsprogram gjør det enkelt for deg å vite hva du skal trene, hvordan og når du skal trene. Treningsprogrammet er viktig for at du skal trene riktig. Det kan skje skje ting underveis som gjør at du må foreta justeringer i treningsprogrammet, eksempelvis sykdom eller opphold i trening av andre årsaker. Derfor er det viktig at programmet du følger tar høyde for dette, slike at du enkelt kan gjøre endringer. På lik linje med treningen du skal gjennomføre, bør du også planlegge restitusjon. Dette er viktig for at du skal få tilstrekkelig med restitusjon. Det er også viktig at du gjennomfører restitusjon etter behov.

Loggføre treningen du har gjennomført

Å skrive treningslogg gjør det enklere for deg å måle progresjon eller regresjon, slik at du kan gjøre endringer i hvordan du trener. På den måten unngår du å trene feil i uker, kanskje måneder, og kan gjøre nødvendige justeringer når det er påkrevd. Du kan lage din egen logg eller bruke digitale logger som følger med de aller fleste pulsklokker.

Hvordan planlegge trening

Når du planlegger treningen, kan det gjøre det enklere for å motivere seg for treningen, og sikre at du får den beste formutviklingen. Alt for mange gjennomfører det som på folkemunne kalles lapskaustrening. Dette er trening som ofte blir gjennomført etter tilfeldighetsprinsippet, med mening, men kanskje uten et klart mål. Hvis målet ditt er å bli i bedre form, kan det være et mål for deg. Men, det er et uspesifisert mål som vanskelig lar seg mål. Sett deg heller et konkret mål, som for eksempel å løpe en distanse på en bestemt tid. Da har du et mål du enkelt ser om du har nådd eller ikke.

Relaterte artikler:

Hva skal jeg trene i dag

Effektivt treningsprogram for nybegynnere