Hvordan påvirker trening helsen

0
68
Hvordan påvirker trening helsen
Foto: Adobe Stock
Artikkelen fortsetter etter annonsen fra X-LIFE

GRATIS BYTTE I 30 DAGER!



Vi har alle hørt det mange ganger før; Regelmessig trening er bra for deg, og det kan hjelpe deg å gå ned i vekt. Lær mer om hvordan trening påvirker helsen.

Men hvis du er som mange andre, er du opptatt, har en stillesittende jobb, og du har ennå ikke endret treningsvanene dine. Den gode nyheten er at det aldri er for sent å starte. Du kan starte gradvis, og finne måter å tilpasse mer fysisk aktivitet inn i livet ditt. For å få mest mulig utbytte, bør du prøve å få den anbefalte treningsmengden, som er minimum 150 minutter fysisk aktivitet med moderat intensitet. Hvis du kan gjøre det, er bonusen at du vil føle deg bedre, bidrar til å forebygge eller kontrollere mange sykdommer, og sannsynligvis, til og med leve lenger.

Hva er helsemessige fordeler av trening?

Regelmessig trening og fysisk aktivitet kan

  • Hjelpe deg med å kontrollere vekten din. I tillegg til kosthold, spiller trening en viktig rolle i å kontrollere vekten din og forhindre fedme. For å opprettholde vekten din, må kaloriene du spiser og drikker tilsvare energien du forbrenner. For å gå ned i vekt, må du forbruke mer kalorier enn du spiser og drikker.
  • Reduse risikoen for hjertesykdommer. Trening styrker hjertet ditt og forbedrer sirkulasjonen. Den økte blodstrømmen øker oksygenivået i kroppen din. Dette bidrar til å redusere risikoen for hjertesykdommer som høyt kolesterol, koronararteriesykdom og hjerteinfarkt. Regelmessig trening kan også senke blodtrykket og triglyseridnivået.
  • Hjelpe kroppen din med å håndtere blodsukkeret og insulinnivået. Trening kan senke blodsukkernivået og hjelpe insulinet ditt til å fungere bedre. Dette kan redusere risikoen for metabolsk syndrom og type 2-diabetes. Og hvis du allerede har en av disse sykdommene, kan trening hjelpe deg med å håndtere den.
  • Hjelpe deg med å slutte å røyke. Trening kan gjøre det lettere å slutte å røyke ved å redusere trang og abstinenssymptomer. Det kan også bidra til å begrense vekten du kan få når du slutter å røyke.
  • Forbedre din mentale helse og humør. Under trening frigjør kroppen din kjemikalier som kan forbedre humøret ditt og få deg til å føle deg mer avslappet. Dette kan hjelpe deg med å takle stress og redusere risikoen for depresjon.
  • Hjelpe med å holde tanker, læring og dømmekunnskaper skjerpet når du blir eldre. Trening stimulerer kroppen din til å frigjøre proteiner og andre kjemikalier som forbedrer hjernens struktur og funksjon.
  • Styrke bein og muskler. Regelmessig trening kan hjelpe barn og tenåringer med å bygge sterke bein. Senere i livet kan det også redusere tapet av bentetthet som kommer med alderen. Å gjøre muskelstyrkende aktiviteter kan hjelpe deg med å øke eller opprettholde muskelmasse og styrke.
  • Redusere risikoen for noen kreftformer, inkludert tykktarm, bryst, livmor og lungekreft.
  • Redusere risikoen for fall. For eldre voksne viser forskning at balansering og muskelstyrkende aktiviteter i tillegg til moderat intensitet aerob aktivitet kan bidra til å redusere risikoen for å falle.
  • Forbedre søvnen din. Trening kan hjelpe deg med å sovne raskere og sove lenger.
  • Forbedre din seksuelle helse. Regelmessig trening kan redusere risikoen for erektil dysfunksjon (ED) hos menn. For de som allerede har ED, kan trening bidra til å forbedre sin seksuelle funksjon. Hos kvinner kan trening øke seksuell opphisselse.
  • Øke sjansene dine for å leve lenger. Studier viser at fysisk aktivitet kan redusere risikoen for å dø tidlig av de viktigste dødsårsakene, som hjertesykdom og noen kreftformer.

Hvordan kan jeg gjøre trening til en del av min vanlige rutine?

  • Være mer aktiv i hverdagen. Selv små endringer kan hjelpe. Du kan ta trappene i stedet for heisen. Gå ned gangen til et kollegas kontor i stedet for å sende en e-post. Vask bilen selv. Parkere unna dit du skal.
  • Være aktiv med venner og familie. Å ha en treningspartner kan gjøre det mer sannsynlig at du vil trene. Du kan også planlegge sosiale aktiviteter som involverer trening. Du kan også vurdere å bli med i en treningsgruppe eller klasse, for eksempel en dansekurs, turklubb eller volleyballag.
  • Holde rede på fremgangen din. Å føre en logg over aktiviteten din eller bruke en treningssporing kan hjelpe deg med å sette deg mål og holde deg motivert.
  • Gjøre trening morsommere. Prøv å lytte til musikk eller se på TV mens du trener. Variere treningen. Hvis du holder deg med bare én type trening, kan du kjede deg. Prøv å gjøre en kombinasjon av flere aktiviteter.
  • Finn aktiviteter du kan gjøre selv når været er dårlig. Du kan gå i et kjøpesenter, gå opp trapper eller trene i et treningsstudio, når været hindrer deg fra å trene ute.

Relaterte artikler:

Artikkelen fortsetter etter annonsen fra X-LIFE


Trening psykisk helse

Helsefremmende trening

Annonse fra MILRAB