Hvordan påvirker fysisk aktivitet helsen




INNTIL 50% RABATT!


Fysisk aktivitet eller trening kan forbedre helsen din og redusere risikoen for å utvikle flere sykdommer som type 2 diabetes, kreft og hjerte- og karsykdommer.

Fysisk aktivitet og trening kan ha umiddelbare og langsiktige helsemessige fordeler. Viktigst, regelmessig aktivitet kan forbedre livskvaliteten din. Minimum 30 minutter om dagen kan tillate deg å dra nytte av disse fordelene.

Fordeler med regelmessig fysisk aktivitet

Hvis du regelmessig er fysisk aktiv, kan du:

  • redusere risikoen for hjerteinfarkt
  • kontrollere vekten bedre
  • ha et lavere kolesterolnivå i blodet
  • redusere risikoen for type 2 diabetes og noen kreftformer
  • ha lavere blodtrykk
  • ha sterkere bein, muskler og ledd og lavere risiko for å utvikle osteoporose
  • redusere risikoen for fall
  • komme deg bedre fra perioder med sykehusinnleggelse
  • føle deg bedre – med mer energi, bedre humør, føler deg mer avslappet og sover bedre.

En sunnere mentaltilstand

En rekke studier har funnet at trening hjelper depresjon. Det er mange synspunkter på hvordan trening hjelper mennesker med depresjon:

  • Trening kan blokkere negative tanker eller distrahere deg fra daglige bekymringer.
  • Å trene med andre gir en mulighet for økt sosial kontakt.
  • Bedre kondisjon kan løfte humøret ditt og forbedre søvnmønstrene dine.
  • Trening kan også endre nivåer av kjemikalier i hjernen din, som serotonin, endorfiner og stresshormoner.

Ha som mål om minst 30 minutter om dagen

For å opprettholde helsen og redusere risikoen for helseproblemer, anbefaler helsepersonell og forskere minst 30 minutter med moderat intens, fysisk aktivitet for de fleste, helst alle dager.

Retningslinjer for fysisk aktivitet

Retningslinjer for fysisk aktivitet og stillesittende atferd sier at:

  • Å gjøre litt fysisk aktivitet er bedre enn å gjøre ingen. Hvis du for tiden ikke gjør noen fysisk aktivitet, kan du begynne med å gjøre litt og gradvis bygge opp til anbefalt mengde.
  • Vær aktiv de fleste, helst alle dager hver uke.
  • Øke til 150 til 300 minutter (2 ½ til 5 timer) med fysisk intensitet med moderat intensitet eller 75 til 150 minutter (1 til 2 ½ timer) med fysisk intens fysisk aktivitet, eller en tilsvarende kombinasjon av både moderat og høy intensitet hver uke.
  • Gjør muskelstyrkende aktiviteter minst to dager hver uke.

Måter å øke fysisk aktivitet på

Økning i daglig aktivitet kan komme fra små endringer i løpet av dagen, for eksempel å gå eller sykle i stedet for å bruke bilen, gå av trikk, tog eller buss et stopp tidligere og gå resten av veien, eller følge barna til skolen .

Konferere med legen din først

Det er en god idé å oppsøke legen din før du starter ditt fysiske aktivitetsprogram hvis:

  • du er over 45 år
  • fysisk aktivitet forårsaker smerter i brystet
  • du ofte besvimer eller har anfall av svimmelhet
  • moderat fysisk aktivitet gjør deg veldig andpusten
  • du har høyere risiko for hjertesykdom
  • du tror du kan ha hjertesykdom eller har hjerteproblemer
  • du er gravid.

Screening før trening brukes til å identifisere personer med medisinske tilstander som kan gi dem en høyere risiko for å oppleve et helseproblem under fysisk aktivitet. Det er et filter eller et “sikkerhetsnett” som hjelper deg med å avgjøre om de potensielle fordelene med trening oppveier risikoen for deg.

Relaterte artikler:

Barn og fysisk aktivitet

Hvorfor er fysisk aktivitet viktig

Om forfatteren

Spurt Av Spurt

ABILICA

AIRTRACKS!

40% PÅ GARMIN

OPPTIL 50% PÅ SPORTSKLOKKER!