Hvordan øke oksygenopptaket i blodet

0
31
Hvordan øke oksygenopptaket i blodet
Foto: Adobe Stock

Riktig pusteteknikk kan bidra til å øke utholdenheten og gi musklene det oksygenet de trenger for å fungere optimalt.

Hvordan øke oksygenopptaket i blodet?

Når du løper, begynner du naturlig å puste mer kraftig for å forsyne lungene med mer oksygen. Ved å ta kontroll over pusten din, kan du glede deg over bedre oksygeninntak uten at du føler at du ikke får tilstrekkelig med oksygen. Pusteøvelser kan hjelpe deg med å lære deg riktig måte å puste på, og ved å ta i bruk en behagelig rytme kan det hjelpe deg å opprettholde et optimalt oksygeninntak.

Artikkelen fortsetter under annonsen



Trinn 1

Øv på å puste før du løper. Selv om det kan virke dumt å trene noe kroppen din gjør instinktivt, kan riktig pusteteknikk mens du løper bety forskjellen mellom å føle deg andpusten og å holde ut hele distansen du løper. Ligg på gulvet med hånden på magen og pust dypt inn. Pust dypt nok til at hånden din reiser seg over magen. Dette gjør at oksygenet strømmer gjennom lungene for optimalt inntak.

Steg 2

Begynn med statisk tøyning. Mens tradisjonell tøyning, der du forlenger hver større muskelgruppe, er nødvendig, hjelper statisk tøying med å varme opp musklene og regulere pusten før du begynner å løpe. Det lar deg også trene pusterytmen din før du begynner. Gå eller jogge sakte i fem til 10 minutter før du begynner, og ta deg tid til å fokusere på å puste dypt inn og ut på en kontrollert måte.

Trinn 3

Pust inn og ut ved hjelp av en stegfrekvens. En løpende tråkkfrekvens er en pusterytme kontrollert av tellinger. Mens noen løpere foretrekker en ujevn kadens av to innpust og to pust ut, foretrekker andre å inhalere i tre tellinger og puste ut for to. Prøv begge kadensene og juster tellingen til du når en kadens som hjelper deg med å føle deg komfortabel under løpeturen.

Trinn 4

Lytt til musikk mens du løper eller tell stegene dine for å kontrollere stegfrekvensen din. Ved å velge musikk som har passende mengde takter per minutt for tempoet du løper, har du automatisk en måte å huske når du skal puste inn og ut.

Trinn 5

Pust gjennom både nesen og munnen din, hvis mulig. Dette tillater mest mulig oksygeninntak ved å ta inn oksygen gjennom begge luftveiene. Hvis du føler deg andpusten når du løper med lukket munn, er det sannsynligvis fordi du ikke tar inn nok oksygen gjennom nesen alene.

Relaterte artikler:

VO2 max tabell

VO2 max kalkulator




LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst skriv inn din kommentar!
Vennligst skriv inn navnet ditt her