20-50% RABATT!



OPPTIL 50%

PÅ ALT AV BRILLER, SKO, SEKKER OG TURFAVORITTER!

HØSTKUPP!

FÅ RABATTKODE OG 10% EKSTRA I RABATT!

Hvordan øke oksygenmetning

Et av de vanligste symptomene som mange pasienter med Covid-19 har opplevd, er et raskt fall i oksygenmetningsnivået i blodet (SpO2). Lær mer om hvordan øke oksygenmetningen hjemme.

Som et resultat står de overfor akutte pusteproblemer. Hvis du begynner du begynner å bli tungpustet, er det anbefalt hyppig overvåking av oksygenmetning ved hjelp av et oksimeter. Det kan være et farlig tegn hvis SpO2 faller under 94%. Ta en titt på disse enkle måtene å forbedre oksygenmetningsnivået ditt fra hjemmet ditt:

Legg deg ned i “prone” posisjon

“Proning” er den beste posisjonen for å øke oksygennivået i kroppen din. Det er vitenskapelig bevist og anbefalt av de fleste leger. I denne metoden må personen legge seg på magen med brystet hevet ved hjelp av puter. Du kan plassere en pute under nakken og to puter under leggene.

Du kan også ligge på høyre eller venstre side eller sitte i en 90-graders vinkel i “fowler” posisjonen og øve på rask pust. Når du merker et fall i SpO2 -nivået, anbefaler vi at du forblir i tilbøyelig posisjon i minst to til tre timer. Dette vil forbedre ventilasjonen i lungene, og derfor bør oksygenmetningsnivået begynne å bli bedre.

Inkludere mer antioksidanter i kostholdet ditt

Antioksidanter lar kroppen din bruke oksygen mer effektivt, og hjelper dermed på blodets oksygenmetningsnivå. Derfor kan du inkludere flere antioksidanter som blåbær, tranebær, jordbær, bjørnebær, nyrebønner, plommer og artisjokkhjerter i ditt daglige kosthold for å opprettholde SpO2-nivået.

Du kan også vurdere å ha mat som er rik på fettsyrer og vitamin F. Disse matvarene bidrar til å øke hemoglobinets kapasitet i blodet til å transportere oksygen. Jernrik mat som grønne grønnsaker, epler, belgfrukter, fisk, fjærfe etc. hjelper også ved å styrke kroppens røde blodlegemer.

Trene på dyp, langsom pusting

Pustemønsteret ditt kan ha stor innvirkning på blodets oksygenmetningsnivå. Ved å endre pusteteknikken din, kan du gi et betydelig løft til blodets SpO2-nivå. Nylig har leger og forskere oppdaget at de som puster med øvre bryst og inhalerer mindre luft opplever redusert oksygennivå i kroppen.

Derfor innebærer riktig pustemetode langsom og dyp inhalering, bruk av membranen og ikke brystet. Dette vil tillate deg å puste inn så mye luft som mulig, og derfor vil kroppen din kunne få mer oksygen. Det er også bedre å puste fra nesen fremfor munnen.

Drikk mye væske

Å holde deg hydrert er en annen viktig metode for å forbedre blodets oksygenmetningsnivå. Når du drikker mye vann, forblir lungene dine ordentlig hydrert, noe som forbedrer deres evne til å oksygenere og utvise karbondioksid. Derfor blir oksygenmetningsnivået i kroppen din forbedret.

Også å drikke 2-3 liter vann kan forbedre blodets oksygenmetningsnivå med opptil 5 prosent. Å drikke mye vann hjelper også med å regulere kroppstemperaturen og øke immuniteten til kroppen din.

Prøv aerobe øvelser

Aerobe øvelser fungerer ikke bare som en katalysator for kroppens metabolske aktiviteter, men hjelper også med å lindre pusteproblemer og forbedre blodets oksygenmetningsnivå. De hjelper cellene i kroppen vår med å skaffe og utnytte tilgjengelig oksygen bedre, og forbedrer derved SpO2-nivået i kroppen din. De øker også kroppens utholdenhet og immunitet.

Hvis du er positiv med Covid-19, anbefales ikke hard aerob trening. Det du kan gjøre er å gjennomføre lette øvelser som å gå, svømme, sykle osv. Hvis du blir sliten, ikke bekymre deg. Ta pauser og gjør øvelsene dine i fem til seks minutter med jevne mellomrom. Sprint- og intervalltrening er de mest anbefalte treningsmetodene for å øke oksygennivået.

Relaterte artikler:

Lav oksygenmetning symptomer

Hva er oksygenmetning

Om forfatteren

Nytt sosialt nettverk for skilte og single foreldre


INNSPURT!

Av Spurt

HØSTKUPP!

20-50% RABATT!

20-50% RABATT!

OPPTIL 70%

RABATT!

BESTSELGERE!

HØSTKUPP!

INNSPURT!

20-50% RABATT!