Hvordan øke forbrenningen

0
75
Hvordan øke forbrenningen
Foto: Adobe Stock
Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

HØSTSALG!

5 999,-

9 999,-

HELKROPPSTRENING HJEMME MED SCHWINN AIRDYNE AD2!

40% RABATT!

Det er ikke uvanlig at folk skylder vektøkningen på en langsom forbrenning. De har redusert kaloriene og er mer aktive, men går ikke ned i vekt. Hvorfor?

Hva er metabolisme?

Metabolisme beskriver alle kjemiske prosesser som pågår kontinuerlig i kroppen din for å holde deg i live, og for at organene dine skal fungere normalt, for eksempel å puste, reparere celler og fordøye mat. Disse kjemiske prosessene krever energi. Minste energimengde kroppen din trenger for å utføre disse kjemiske prosessene kalles basal metabolic rate (BMR). BMR-raten din står for alt mellom 40% og 70% av kroppens daglige energibehov, avhengig av alder og livsstil. En «langsom metabolisme» er mer nøyaktig beskrevet som en lav BMR.

Har noen mennesker raskere stoffskifte enn andre?

Kroppsstørrelse, alder, kjønn og gener spiller alle en rolle i hastigheten på stoffskiftet. Muskelceller krever mer energi å vedlikeholde enn fettceller, så mennesker med mer muskler enn fett har en tendens til å ha en raskere metabolisme. Når vi blir eldre, har vi en tendens til å få fett og miste muskler. Dette forklarer hvorfor metabolismen kan avta når du blir eldre. Generelt har menn en tendens til å ha en raskere metabolisme fordi de har mer muskelmasse, tyngre bein og mindre kroppsfett enn kvinner. Metabolismen kan delvis bestemmes av genene dine, selv om dette ennå ikke er helt forstått. Gener spiller definitivt en rolle i muskelstørrelse og din evne til å få mer muskler, som begge påvirker stoffskiftet.

Er jeg tjukk på grunn av en langsom metabolisme?

Mennesker som sliter med å gå ned i vekt, skylder ofte på en langsom metabolisme. Men det er lite bevis som støtter denne påstanden. Forskning viser faktisk at overvektige mennesker har raskere stoffskifte enn tynnere. Større kropper krever mer energi for å utføre grunnleggende kroppslige funksjoner.

Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

HØSTSALG!

30% PÅ ALT

FRA NORDIC!


Forskning antyder at folk har en tendens til å spise mer enn de tror. Når de blir bedt om å skrive ned alt de har konsumert på en dag, er det mange som har en tendens til å rapportere at de spiser langt mindre enn de faktisk gjør. Oftere enn ikke er grunnen til at du legger på deg ikke på grunn av en langsom metabolisme, det er fordi du spiser og drikker mer kalorier enn du forbrenner.

Kan det å gå ned i vekt for fort senke stoffskiftet?

Crash dietter og andre kaloribegrensede dietter kan bremse stoffskiftet. Med noen dietter blir kroppen din tvunget til å bryte ned muskler for å bruke til energi. Jo lavere muskelmasse du er, desto langsommere blir stoffskiftet ditt. Med mindre muskler og et tregere stoffskifte, blir det da mye lettere å legge på seg igjen etter å ha sluttet med dietten.

Hva kan jeg gjøre for å få fart på forbrenningen?

Det hevdes at visse matvarer og drikkevarer kan øke stoffskiftet, inkludert grønn te, svart kaffe, krydder og energidrikke. Bevisene bak disse påstandene er svake. Selv om du ikke har mye kontroll over hastigheten på forbrenningen, kan du kontrollere hvor mange kalorier du forbrenner gjennom ditt fysiske aktivitetsnivå. Jo mer aktiv du er, jo mer kalorier forbrenner du. Noen mennesker som sies å ha et raskt stoffskifte er sannsynligvis bare mer aktive.

Her er de 3 mest effektive måtene å forbrenne kalorier på:

Aerob trening

Aerob trening er den mest effektive måten å forbrenne kalorier på. Du bør ha som mål å gjennomføre minst 150 minutter aerob aktivitet, som turgåing, sykling og svømming i uken. Du kan oppnå dette målet ved å gjøre 30 minutter, 5 dager i uken og dele aktivitetsøktene i sesjoner på 10 minutter. For å gå ned i vekt, vil du sannsynligvis trenge å utføre mer enn 150 minutter i uken, og gjøre endringer i kostholdet ditt.

Styrketrening

Muskler forbrenner mer kalorier enn fett, så å øke muskelmassen din vil hjelpe deg å gå ned i vekt. Ha som mål å gjennomføre muskelforsterkende aktiviteter som fungerer på alle viktige muskelgrupper (bein, hofter, rygg, mage, bryst, skuldre og armer) på to eller flere dager i uken. Eksempler på muskelforsterkende aktiviteter inkluderer å løfte vekter og treningsøkter med høy intensitet. Tung hagearbeid kan også gjøre jobben.

Vær mer aktiv

Forsøk å gjøre aktivitet til en del av din daglige rutine. Det kan omfatte å gå eller sykle hele eller deler av reiseveien din til jobb. Du kan også ta trappene i stedet for heisen.

Relaterte artikler:

Hva øker forbrenningen

Trening som øker forbrenningen

Annonse fra X-LIFE