Hvordan øke forbrenningen raskt

0
30
Hvordan øke forbrenningen raskt
Foto: Ümit Yıldırım - Unsplash.com
Artikkelen fortsetter etter annonsen fra MILRAB

Å øke stoffskiftet er den hellige gral for mange som vil gå ned i vekt, men hvor raskt kroppen din forbrenner kalorier, avhenger av flere ting. Lær hvordan du gjør det.

Kan du gjøre stoffskiftet bedre?

Noen mennesker arver et raskt stoffskifte. Menn har en tendens til å forbrenne mer kalorier enn kvinner, selv mens de hviler. Og for folk flest avtar metabolismen jevnt etter 40 år. Selv om du ikke kan kontrollere alder, kjønn eller genetikk, er det andre måter å forbedre stoffskiftet ditt. Her er effektive måter du kan øke forbrenningen raskt.

Bygge muskler

Kroppen din forbrenner kalorier kontinuerlig, selv når du ikke gjør noe. Denne hvilende, metabolske hastigheten er mye høyere hos personer med mer muskler. Hvert kilo muskler bruker omtrent 6 kalorier om dagen bare for å opprettholde seg selv, mens hvert kilo fett bare forbrenner 2 kalorier daglig. Den lille forskjellen kan utgjøre store forskjeller over tid. Etter en økt med styrketrening aktiveres muskler over hele kroppen, noe som øker den gjennomsnittlige, daglige metabolske hastigheten.

Aerob trening

Aerob trening bygger kanskje ikke store muskler, men det kan øke stoffskiftet ditt i timene etter en treningsøkt. Nøkkelen er å presse seg selv. Høyintensiv trening gir større, lengre økning i hvilemetabolismen enn treningsøkter med lav eller moderat intensitet. For å dra nytte av fordelene, prøv ut HIIT intervaller (høyintensiv intervalltrening).

Artikkelen fortsetter etter annonsen fra MILRAB

SOMMERSALG!

200+ TILBUD!

Fyll opp med vann

Kroppen din trenger vann for å behandle kalorier. Hvis du er bare litt dehydrert, kan stoffskiftet avta. I en studie forbrente voksne som drakk åtte eller flere glass vann om dagen mer kalorier enn de som drakk fire. For å holde deg hydrert, drikk et glass vann eller annen usøtet drikke før hvert måltid og snacks. Snack også på fersk frukt og grønnsaker, som naturlig inneholder vann, i stedet for kaker, godteri eller chips.

Smarte snacks

Å spise oftere kan hjelpe deg å gå ned i vekt. Når du spiser store måltider med mange timer imellom, reduseres stoffskiftet mellom måltidene. Å ha et lite måltid eller en matbit hver 3. til 4. time holder stoffskiftet i gang, slik at du forbrenner flere kalorier i løpet av en dag. Flere studier har også vist at folk som snacker regelmessig spiser mindre ved måltidene, men husk at snacksen må være sunn. Frukt er ypperlig som mellommåltid.

Krydre måltidene dine

Krydret mat har naturlige kjemikalier som kan sparke stoffskiftet ditt i et høyere gir. Å lage mat med en spiseskje hakket rød eller grønn chili pepper kan øke stoffskiftet. Effekten er sannsynligvis midlertidig, men hvis du spiser krydret mat ofte, kan fordelene øke. For å få et raskt løft, krydre pastaretter, chili og gryteretter med rød pepperflak.

Fyll opp med protein

Kroppen din forbrenner mange flere kalorier som fordøyer protein enn med fett eller karbohydrater. Som en del av et balansert kosthold, kan det å erstatte noen karbohydrater med magert, proteinrik mat øke stoffskiftet ved måltidene. Gode ​​kilder til protein inkluderer magert biff, kalkun, fisk, kylling med hvitt kjøtt, tofu, nøtter, bønner, egg og meieriprodukter med lite fett.

Drikk svart kaffe

Hvis du drikker kaffe, vil du sannsynligvis nyte energi- og konsentrasjonsfordelene. Drukket i moderate mengder, kan en av fordelene med kaffe være en kortsiktig økning i stoffskiftet. Koffein kan hjelpe deg til å føle deg mindre sliten og til og med øke utholdenheten mens du trener.

Lad opp med grønn te

Å drikke grønn te eller oolongte gir de kombinerte fordelene med koffein og katekiner, stoffer som er vist å øke stoffskiftet i et par timer. Forskning antyder at å drikke 2 til 4 kopper av en av teene kan presse kroppen til å forbrenne 17% flere kalorier under moderat, intens trening over kort tid.

Styr unna ekstreme slankekurer

Krasjdietter – de som involverer å spise færre enn 1200 (hvis du er kvinne) eller 1800 (hvis du er en mann) kalorier om dagen – er en dårlig løsning for alle som håper å få et raskere stoffskifte. Selv om disse diettene kan hjelpe deg med å gå ned kilo, kommer det på bekostning av god ernæring. I tillegg kan det føre til at du kan miste muskler, noe som igjen bremser stoffskiftet. Det endelige resultatet er at kroppen din forbrenner færre kalorier, og du går opp i vekt raskere enn før slankekuren.

Relaterte artikler:

Kjerringråd for økt forbrenning

Mat som øker forbrenning

Annonse fra MILRAB

TACTICAL WEEK!

OPPTIL 40% RABATT!