Hvordan motivere seg selv

0
20
Hvordan motivere seg selv
Foto: Kal Visuals - Unsplash.com
Artikkelen fortsetter etter annonsen fra X-LIFE

GRATIS BYTTE I 30 DAGER!



Motivasjon kan gi deg det ekstra engasjementet for å få gjort noe, men det kommer ikke alltid når du trenger det. Lær mer om hvordan motivere seg selv.

Hvis du sliter med å starte eller fullføre en oppgave, gi deg selv litt oppmuntring til å fortsette. Litt press kan hjelpe, så be en venn, et familiemedlem eller en gruppe om å holde deg ansvarlig. Hvis du prøver å oppnå langsiktige planer, må du sørge for at du har klare og håndterbare mål, slik at du opprettholder motivasjonen gjennom hele prosessen.

Minn deg selv på hvorfor du vil gjøre noe. Noen ganger trenger vi et lite løft for å få oss i gang med en oppgave eller et prosjekt. Si høyt eller skriv ned grunnen til at du trenger å gjøre noe. Fortell deg selv fordelene med å få det gjort.

  • For eksempel kan du si, «Jeg skal løpe akkurat nå fordi jeg vil bli bedre» eller «Jeg trenger å gjøre dette leksene slik at jeg kan få en bedre karakter.»
  • Påminn deg selv om ulempene ved utsettelse. Lov deg selv noe som «Hvis jeg får dette gjort nå, kan jeg forlate arbeidet tidlig i dag» eller «Hvis jeg kan få dette ut av veien, kan jeg jobbe med noe morsommere.»
  • Bygg et visjonstavle med bilder som representerer det du vil oppnå i livet ditt. Det vil være en påminnelse om hva du virkelig bryr deg om.

Del opp arbeidet ditt i mindre deler. Du kan grue deg til en arbeidsdag, men hvis du deler dagen opp i mindre segmenter, kan arbeid være lettere å takle. Start med enklere oppgaver som du kan fullføre raskt for en følelse av effektivitet. For eksempel, i stedet for å si: «Jeg må jobbe hele morgenen,» si, «Jeg skal skrive denne rapporten om en time, så skal jeg til møtet klokka 11, og så blir det lunsj.»

Artikkelen fortsetter etter annonsen fra X-LIFE


  • Sett av segmenter og oppgaver i en planlegger eller kalenderapp. Bruk forskjellige farger for å markere forskjellige oppgaver og tidsblokker. Dette kan bryte opp dagen din og gjøre det lettere å få gjennomført.

Gjør aktivitetene dine morsomme. Hvis du gruer deg til oppgaven eller aktiviteten, kan det være vanskelig å starte. I dette tilfellet, finn en måte å gjøre oppgaven mer spennende. Du kan inkludere andre mennesker eller utfordre deg selv på en ny måte. Å kombinere ting sammen kan også hjelpe deg med å få ting gjort.

  • Hvis du for eksempel vil bli bedre, men hater å gå på treningsstudio, kan du ta en treningskurs, for eksempel kickboksing, Zumba eller Barre.
  • Hvis du studerer for en eksamen, må du konkurrere med en venn. Se hvem som kan svare på de fleste spørsmålene riktig eller løse problemet raskest.

Lov deg selv en belønning når du får gjort noe. Selv om det bare er en liten prestasjon, klapp deg selv på ryggen. Du kan gi deg selv en kort pause fra jobben, unne deg en matbit eller latte, få massasje eller feire med venner. Dette kan holde deg spent og motivert for neste trinn.

Gi deg selv pauser av og til for å unngå utbrenthet. Selv om det er viktig å unngå distraksjoner, kan for mye arbeid gjøre deg mindre produktiv. Planlegge pauser gjennom hele dagen. Sørg for at du også tar lengre pauser i løpet av helgen for å hvile og restituere.

  • Du kan for eksempel ta 5 minutter hver time å gå på do eller å strekke.
  • Planlegg disse pausene slik at du har noe å se frem til. For eksempel kan du si til deg selv: «Hvis jeg kan få utført disse rapportene innen kl. 14, kan jeg ta en kort pause.»
  • Unngå multitasking og bli distrahert ved å sjekke e-post og telefonen din. Produktiviteten din vil lide.

Si til deg selv at du kan oppnå hva som helst. Når det gjelder motivasjon, kan du være din egen verste kritiker. For å presse deg selv til å gjøre det du trenger, gi deg selv positive bekreftelser. Husk at du kan få utført denne oppgaven hvis du tenker på det.

  • Hvis du tenker negativt på en oppgave, må du tvinge deg til å omtale den som en positiv kommentar. For eksempel, hvis du tenker, “Jeg har for mye arbeid i dag. Jeg vil aldri få det gjort, «si i stedet,» Hvis jeg begynner akkurat nå, vil alt bli gjort før fristen. «

Relaterte artikler:

Motivasjon til å trene

Hvordan få energi og motivasjon

Annonse fra MILRAB