Hvordan motivere seg for trening

0
81
Hvordan motivere seg for trening

Lær mer om hvordan du skal greie å motivere deg og komme i gang med trening som effektivt får deg i form.

Hvordan bli motivert for trening

Hvordan motivere seg for trening handler mye om at du ønsker en endring i livet ditt nå. Du er kanskje i dårlig form eller veier for mye, eller av andre årsaker har lyst til å endre egen livsstil. Denne lysten til endring kan være starten på en gryende motivasjon for å begynne å trene. Neste steg kan være å sette seg et mål for hva du ønsker å oppnå med treningen.

Hvordan bli motivert for trening med mål

Sett deg etter eller flere realistiske, men likevel ambisiøse mål med treningen, og tidsbestemme når du skal ha nådd målene. Det kan være at du skal fullføre en distanse eller løpe på en bestemt tid, eller at du skal gå ned x antall kilo i løpet av en tidsbestemt periode. Hvordan bli motivert for trening kan være drevet av mål du har satt deg, og gjøre det enklere å opprettholde treningen når motivasjonen er nede i en bølgedal.

Hvordan bli motivert med lystbetont trening

Velg en treningsform du synes er motiverende. Ha et åpnet sinn når du velger treningsform, og prøv å legge eventuelle motforestillinger du har mot enkelte måter å trene på til side. Trening du ikke kan fordra nå kan være treningen du utvikler en lidenskap til på sikt. Mye kan endre seg på bare noen få måneder når du virkelig kommer i form. Ta utgangspunkt i eget formnivå når du begynner å trene. Det vil gi deg den beste oppstarten. Øk treningsmengde og intensitet i takt med at kroppen gradvis bli sterkere og bedre rustet til å tåle økt treningsbelastning. Den første perioden du trener bør du trene med lav intensitet. Har du liten eller ingen erfaring med trening fra før av, er det den beste måten å komme i gang med trening. Trening med lav intensitet vil få deg i form, og kan også bidra til å redusere risikoen for skader.

Hvordan bli motivert for trening med nok restitusjon

Når du er nybegynner, vil du trenge mye restitusjon når du trener. Kroppen din er ikke vant til belastningen den blir påført, og trenger tid på å bygge seg opp igjen. Derfor er det viktig at du gir kroppen den tiden den trenger. Det kan være krevende når motivasjonen er på topp og du bare har lyst til å trene enda mer.

Hvordan motivere seg for trening

Hvordan motivere seg for trening handler mye om å bare komme i gang. Har du motivasjonen over deg en dag, så kom deg ut for å trene! Senere kan du sette deg mål, finne din treningsform og trene for å nå dine mål. Følg et fleksibelt treningsprogram som vil gjøre det enklere for deg å nå dine mål. Lytt til kroppen og restituere ved behov, og ikke la deg stoppe av noen nedturer underveis.

Relaterte artikler:

Kom i form på 10 uker

Hvordan få motivasjon for trening