Hvordan miste matlyst

0
305
Hvordan miste matlyst
Foto: Adobe Stock
Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

HØSTSALG!

Et appetittdempende middel kan være mat, tilskudd eller annen metode som reduserer sultfølelse. Lær mer om hvordan redusere matlysten.

Hvordan miste matlyst?

Noen metoder er mer effektive for å undertrykke appetitten enn andre. Produsenter av piller som supplerer appetitten fremsetter store påstander om pilleres evne til å undertrykke appetitten og fremme vekttap. Effekten av disse pillene er imidlertid ikke kjent, og ifølge National Institutes of Health (NIH) har de ofte farlige bivirkninger.

I stedet kan en person bruke en rekke naturlige metoder for å undertrykke eller miste appetitten på en risikofri, sunn måte.

Naturlige appetittdempende midler

En person kan bruke følgende evidensbaserte metoder for å undertrykke appetitten og unngå overspising:

Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

Spis mer protein og sunt fett

Å spise mat rik på protein eller fett kan redusere sulten og undertrykke appetitten. Ikke alle matvarer tilfredsstiller sulten likt. Sammenlignet med karbohydrater, er proteiner og visse fettstoffer mer effektive for å tilfredsstille sult og holde folk mette lenger. Man kan erstatte noen kilder til karbohydrat med proteiner og sunt fett for å holde appetitten under kontroll.

Retningslinjer anbefaler følgende proteinrik mat:

  • magert kjøtt
  • egg
  • bønner og erter
  • soyaprodukter
  • gresk yogurt

Retningslinjene anbefaler også at en person får sitt sunne fett fra naturlige kilder som nøtter og frø, avokado og olivenolje.

Drikk vann før hvert måltid

Å drikke et stort glass vann rett før du spiser kan gjøre at du føler deg mer mett, mer fornøyd og mindre sulten etter måltidet. En annen studie, som så på appetitt hos 50 overvektige kvinner, viste at å drikke 1,5 liter vann om dagen i 8 uker forårsaket en reduksjon i appetitt og vekt, og også førte til større fetttap. En suppeforrett kan også slukke appetitten. Forskning fra 2007 viste at folk rapporterte at de ble mettere umiddelbart etter måltidet hvis de hadde en flytende forrett.

Spis mer fiberrik mat

Fiber brytes ikke ned sammen som andre matvarer, så det holder seg i kroppen lenger. Dette bremser fordøyelsen og får folk til å føle seg mette gjennom dagen. Forskning antyder at fiber kan være et effektivt appetittdempende middel. Kosthold med høy fiber er også forbundet med lavere overvekt. På en annen side fant en annen gjennomgang at innføring av ekstra fiber i kostholdet var effektiv i mindre enn halvparten av studiene de så på. Mer forskning er nødvendig for å identifisere hvilke kilder til fiber som er de mest effektive for å undertrykke appetitten.

Sunn mat med høy fiber inkluderer:

  • helkorn
  • bønner og boller
  • epler og avokado
  • mandler
  • chiafrø
  • grønnsaker

Trene før et måltid

Trening er en annen sunn og effektiv appetittdempende middel. En gjennomgang basert på 20 forskjellige studier fant at appetitthormoner undertrykkes umiddelbart etter trening, spesielt etter treningsøkter med høy intensitet. De fant lavere nivåer av ghrelin i kroppen, et hormon som gjør oss sultne, og høyere nivåer av «metthetshormoner» som PPY og GLP-1.

Drikk Yerba Maté-te

Forskning viser at en te kalt Yerba Maté, som kommer fra planten Ilex paraguariensis, kan redusere appetitten og forbedre humøret når det kombineres med høyintensiv trening. Yerba Maté er tilgjengelig for kjøp på nettet.

Bytt til mørk sjokolade

Mørk sjokolade har vist seg å dempe appetitten sammenlignet med melkesjokolade. En studie viste at folk spiste mindre under sitt neste måltid etter å ha spist mørk i stedet for vanlig melkesjokolade.

Spis litt ingefær

Forbruk av en liten mengde ingefærpulver har vist seg å redusere appetitten og øke mettheten, muligens på grunn av dets stimulerende effekt på fordøyelsessystemet. Dette var i en liten skala, så mer forskning er nødvendig for å bekrefte denne effekten.

Spis kalorifattige matvarer

Å redusere det generelle matinntaket under slanking kan føre til at folk har stor appetitt. Dette kan føre til et tilbakefall av overstadig spising. Slanking trenger imidlertid ikke bety å gå sulten. Noen matvarer inneholder mye næringsstoffer og energi, men har lite kalorier. Disse inkluderer grønnsaker, frukt, bønner og fullkorn. Å spise et stort volum av disse matvarene vil stoppe magen fra å murre, og fortsatt tillate å forbrenne flere kalorier enn man bruker.

Redusere stress

Komfort med å spise på grunn av stress, sinne eller tristhet, er forskjellig fra fysisk sult. Forskning har koblet stress med et økt ønske om å spise, overstadig spising og spise ikke-næringsrik mat. Mindfulness praksis og mindful spising kan redusere stressrelatert overstadig spising, ifølge en anmeldelse. Regelmessig søvn, sosial kontakt og avslapning kan også bidra til å takle stress.

Mindful spising

Hjernen er en viktig aktør i å bestemme hva og når en person spiser. Hvis en person tar hensyn til maten de spiser i stedet for å se på TV under et måltid, kan det være at de spiser mindre.

Mat som reduserer appetitten

Enkelte matvarer er bedre for å undertrykke appetitten enn andre, inkludert:

  • Å bytte fra sukker til honning kan bidra til å undertrykke appetitten.
  • Proteinrik mat og sunt fett. Disse inkluderer magert kjøtt, avokado, bønner, nøtter og ost.
  • Matvarer med høyt fiberinnhold. Fiberrik mat holder en person føler seg fyldig lenger. Gode eksempler er fullkorn, bønner, frukt og grønnsaker.
  • Bønner, linser og kikerter, kan direkte øke følelsen av metthet og kan også redusere matinntaket senere.
  • Egg inneholder mye protein og fett og kan fremme følelser av metthet og redusere sult gjennom dagen.
  • Cayennepepper kan redusere appetitten hos mennesker som ikke er vant til krydret mat.
  • Honning kan undertrykke sulthormonet ghrelin, slik at folk føler seg mettere lenger. Folk bør prøve å bytte fra sukker til honning.

Relaterte artikler:

Hva øker forbrenningen

Mettende mat med lite kalorier

Annonse fra X-LIFE

HØSTSALG!