Hvordan miste magefett

Det er umulig å målrette magefettet, spesielt når du slanker deg. Men å gå ned i vekt generelt vil bidra til å krympe midjen din. Lær mer om hvordan du kan redusere magefettet.

Enda viktigere; Det vil bidra til å redusere det farlige laget av visceralt fett, en type fett i bukhulen du ikke kan se, men som øker helserisikoen.

Prøv å redusere karbohydrater i stedet for fett

Når forskere har sammenlignet effekten på hjertet av å gå ned i vekt gjennom en diett lav på karbohydrater kontra et fettfattig kosthold i seks måneder, gi de på lavkarbodiett i snitt ned 10 kg mer enn de som hadde et fettfattig kosthold. En ekstra fordel med lavkarbodietten er at den ga en høyere kvalitet på vekttapet. Med vekttap reduseres fett, men det er også ofte tap av magert vev (muskler), noe som ikke er ønskelig.

Tenk kostholdsplan, ikke slanking

Til syvende og sist må du velge en sunn kostholdsplan du kan holde deg til. Fordelen med en lavkarbo-tilnærming er at den ganske enkelt innebærer å lære bedre matvalg. Ingen kaloritelling er nødvendig. Generelt setter en lavkarbo en måte å få fokuset vekk fra matvarer som inneholder mye karbohydrater og sukker, som brød, bagels og brus, og heller fokusere på proteinrik mat, som grønnsaker, bønner og magert kjøtt.

Hold deg i fysisk aktivitet

Fysisk aktivitet hjelper til med å brenne magefett. En av de største fordelene med trening er at du får mye igjen med tanke på kroppssammensetningen. Trening ser ut til å virke spesielt effektivt på magefett, fordi det reduserer insulinets sirkulasjonsnivå – som ellers vil signalisere at kroppen skal forbrenne fett – og får leveren til å bruke opp fettsyrer, spesielt de nærliggende viscerale fettavsetningene. Mengden trening du trenger for vekttap avhenger av målene dine. For de fleste kan dette bety 30 til 60 minutter med moderat til intens trening nesten hver dag.

Løfte vekter

Å trene styrket i tillegg til aerob trening bidrar til å bygge muskelmasse, noe som får deg til å forbrenne flere kalorier gjennom hele dagen, både under hvile og trening.

Gå bort fra bearbeidede matvarer

Ingrediensene i emballerte varer og snacks er ofte tunge på transfett, tilsatt sukker og tilsatt salt eller natrium – tre faktorer som gjør det vanskelig å gå ned i vekt.

Ha fokus på midjemål mer enn å lese av vekt

Når du legger til muskelmasse og mister fett, kan det hende at lesingen på badevekten din ikke endrer seg mye, men buksene dine blir løsere. Det er et bedre tegn på fremgang. Målt rundt bør midjen din være mindre enn 89 cm hvis du er kvinne eller mindre enn 100 cm hvis du er en mann, for å redusere risiko for hjertesykdommer og diabetes.

Heng med helsefokuserte venner

Forskning viser at du er mer tilbøyelig til å spise bedre og trene mer hvis venner og familie gjør det samme.

Relaterte artikler:

Hvilken trening forbrenner mest magefett

Trene bort magefett

Om forfatteren