Hvordan miste fett

0
90
Hvordan miste fett
Foto: Adobe Stock
Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

Å ha for lite kroppsfett kan være like farlig som å ha for mye. Kroppen din trenger et visst nivå av «essensielt fett» for å fungere optimalt.

Dette betyr å opprettholde en minimum prosentvis kroppsfett mellom 10 og 13 prosent for kvinner og 2 til 5 prosent for menn. Å gå under dette nivået kan forårsake en haug med ubehageligheter, inkludert:

  • vitaminmangel
  • økt risiko for hjertesykdom
  • nervesystemets skade
  • et svekket immunforsvar
  • diabetes
  • fruktbarhetsproblemer

Uten kroppsfett kan kroppen din til og med begynne å bryte ned muskler, noe som kan gjøre at du føler deg svak og sliten.

Hvordan mister jeg fett uten å miste muskler?

Å ha muskelmasse hjelper deg med å forbrenne fett raskere. Studier har vist at raskt vekttap resulterer i mer ledsagende muskeltap enn gradvis vekttap. Det er en grunn til å bremse, slutte å være besatt av kaloritelling og fokusere på å bevare musklene. Og ikke vær altfor opptatt av vekta. En liten mengde muskler veier mer enn en stor mengde fett, så avlesningene kan være nedslående og misvisende.

Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

Styrketrening i form av vektløfting, yoga eller annet motstandsutstyr er en flott måte å redusere usunt magefett (fettet rundt organene dine), øke muskelmassen og forbrenne flere kalorier mens du er i ro.

HIIT trening

HIIT-øvelser kan bidra til å øke fettforbrenningen og forbrenne kalorier på kortere tid enn andre øvelser kan.

Aerob trening

Bare 20 til 40 minutter om dagen med aerob trening, som løping, kan hjelpe deg med å forbrenner mer fett.

Eddik

Å konsumere 1 til 2 ss eddik per dag kan hjelpe deg med å kutte ekstra kalorier og forbrenne kroppsfett ved å holde deg mett.

Protein

Legg protein til kostholdet ditt for å forbrenne mer fett, redusere sult og opprettholde muskelmasse.

Spis sunt fett

Fett fordøyes sakte, og holder deg mett lenger. Unngå transfett, men spis sunt fett som olivenolje og avokado.

Unngå raffinerte karbohydrater

Raffinerte karbohydrater får oss til å henge – bokstavelig talt. De er strippet for næringsstoffene sine, de øker blodsukkernivået, og de øker magefettet. Gå for helkorn og mest mulig matvarer som ikke er bearbeidet.

Fiber

Å spise et fiberrikt kosthold vil øke din generelle helse mens du hjelper deg å holde deg slank.

Drikk vann eller te

Sukkerholdige drikker og alkohol inneholder mange kalorier og øker risikoen for magefett. Øk vekttap og forbrenne fett ved å bytte til vann eller grønn te.

Probiotika

Probiotika fremmer tarmen helse, noe som kan hjelpe deg å gå ned i vekt og redusere fett.

Kaffe

Koffeinet i kaffe stimulerer nervesystemet, fremskynder stoffskiftet og øker nedbrytning av fett. Ta en kopp kaffe til.

Jern

Lave jernnivåer kan sette skjoldbruskkjertelen ut av spill, noe som kan føre til tretthet, svakhet og en redusert metabolisme. Vurdere å spise jernrik mat eller legg til et daglig supplement.

Periodisk faste

Periodisk faste kombinerer vekslende perioder med å spise og faste. Studier viser at det kan bidra til å miste kroppsfett, redusere vekten og opprettholde muskelmasse.

Ketodiett

Keto-dietten hjelper til med å fremme vekttap ved å redusere karbohydrater og øke proteiner og sunt fett. Mangelen på karbohydrater i systemet ditt betyr at kroppen din må brenne fett i stedet.

Søvn

Å få minst 7 timers søvn er sannsynligvis det beste tipset for å gå ned i vekt og holde vekten av.

Stress

Å være stresset frigjør stresshormonet kortisol. Det påvirker av din fysiske og emosjonelle helse og kan bidra til vektøkning.

Relaterte artikler:

Mat som forbrenner fett

Hvor mye fett per dag

Annonse fra X-LIFE