Hvordan måle puls

0
454
Hvordan måle puls
Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE
X-LIFE.NO gir deg alt du trenger av treningsutstyr!

ALT AV UTSTYR TIL

HJEMMETRENINGEN!

OPPTIL 40% RABATT!

Lær hvordan du kan måle hvilepuls og puls når du trener, med eller uten pulsklokke.

Hvordan måle puls uten pulsklokke

Bestem hvor du vil ta pulsen. Velg å sjekke pulsen enten på nakken eller på håndleddet. Gjør det som føles mest komfortabelt for deg eller hvor du lett kan finne pulsen. Du kan også ta pulsen på følgende steder på kroppen, selv om det kan være vanskeligere å måle puls på der.

  • Tinning
  • Lysken
  • Bak kneet
  • Toppen av foten

Plasser fingrene i riktig posisjon for å føle pulsen. Trykk fast, men ikke så hardt at du ikke lenger kan føle pulsen. Sett pekefinger og langfinger på en av sidene av nakken for å finne halspulsåren. Hvis du måler pulsen på håndleddet, kan du stille to fingre mellom beinet og senen over den radiale arterien.

  • Vær forsiktig så du ikke presser hardt over halspulsåren
  • Plasser den flate delen av fingeren på håndleddet eller nakken for å få den mest nøyaktige lesningen. Unngå å bruke fingertuppene eller tommelen.

Bruk en stoppeklokke, og bestem deg for om du skal ta pulsen i 10, 15, 30 eller 60 sekunder. Avhengig av hvilket tidsintervall du velger, multipliserer du med henholdsvis 6, 4 eller 2.

Artikkelen fortsetter under annonsen fra MILRAB

HØSTSALG!

OKTOBERFEST HOS MILRAB

SPAR

OPPTIL

40%!


Hvile i fem minutter før du tar pulsen for å få den mest nøyaktige hvilepulsen. Du kan også ta pulsen mens du trener for å måle med hvilken intensitet du trener.

Bruke pulsklokke for å måle puls

Å bruke en pulsklokke gjør det enkelt for deg å måle hvilepuls og pulsen du har når du trener med vekslende intensitet. Pulsklokke er et nyttig verktøy for å trene med riktig intensitet, slik at du har best mulig treningsutbytte.

Relaterte artikler:

Puls og kondisjon

Hvilepuls tabell basert på alder

Annonse fra X-LIFE

HØSTSALG!

OPPTIL

45%

RABATT!