Hvordan måle midjemål

0
209
Hvordan måle midjemål
Foto: Adobe Stock
Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

Det er enkelt å måle midjen, og det handler ikke bare om klesstørrelsen din. Lær hvordan måle midjen din.

Hvordan måle midjemål?

Midjeomkretsen kan gi en indikasjon om du har høyere risiko for diabetes type 2, høyt blodtrykk, høyt kolesterol og hjertesykdom. Og alt du trenger er et målebånd.

  • Start øverst på hoftebeinet, og ta deretter målebåndet hele veien rundt kroppen din, på nivå med navlen.
  • Forsikre deg om at målbåndet ikke er for stramt og at det er jevnt, også på baksiden. Ikke hold pusten mens du måler.
  • Kontroller nummeret på målebåndet rett etter at du har pustet ut.

For best helse, bør midjen være mindre enn 100 cm for menn og mindre enn 89 cm for kvinner. Hvis det er større enn det, kan det være lurt å snakke med legen din om hva du bør gjøre, inkludert å gå ned i vekt.

Du kan ikke redusere midjen eller noen annen del av kroppen din alene med å trene. Crunches vil styrke magen din, men å miste fett rundt midjen, vil blant annet bety at du spiser færre kalorier og forbrenner mer gjennom trening. En kombinasjon av et sunt kosthold og aerob trening er den beste måten å kvitte seg med magefettet.

Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

HØSTSALG!


Relaterte artikler:

SpurtFat

SpurtBMI

Annonse fra X-LIFE