Hvordan måle fettprosent hjemme

0
105
Hvordan måle fettprosent hjemme
Foto: Adobe Stock
Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

HØSTSALG!

Lær mer om forskjellige metoder for å måle fettprosent hjemme, og hvor nøyaktige disse metodene er.

Hva er kroppsfett?

Kroppsfett har ofte et dårlig rykte, men det tjener et viktig formål. Kroppen din lagrer fettet fra maten du spiser som kan brukes til energi, isolasjon og beskyttelse. Alle trenger litt fett for å leve og fungere. Når det samles for mye kroppsfett, kan det imidlertid føre til overvekt og fedmerelaterte sykdommer, som diabetes type 2 og hjertesykdom.

Å finne ut hvor mye kroppsfett du har er ikke nødvendigvis like lett som å se i et speil eller måle hvor mye du veier. En kroppsbygger og en overvektig person kan ha samme vekt, men de har veldig forskjellige fettprosenter. Vekten din alene kan ikke fortelle deg mye muskler eller fett du har. I stedet må du bestemme kroppsfettprosenten din.

Les videre for å lære forskjellige metoder du kan bruke for å identifisere kroppsfettprosenten din.

Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

Målebånd

En grunnleggende måte å måle kroppsfettprosent på er å bruke et målebånd, som det du vil bruke for å sy, for å registrere målinger av forskjellige deler av kroppen. Du kan også finne målebånd spesielt markedsført som kroppsfett målebånd. For denne metoden, må du også vite høyden din i centimeter.

Hos menn

Hvis du er en mann, må du måle omkretsen på nakken og magen. Forsikre deg om at du måler den største delen av hvert område. Det kan være lettere å ha en venn eller et familiemedlem hjelp. For å beregne fettprosent, trekker du nakkeverdien fra mageverdien for å bestemme omkretsverdien.

Hos kvinner

Hvis du er en kvinne, bør du registrere en måling av omkretsen på nakken, midje og hofter. Husk å måle hvert område på den bredeste delen. Det kan være lurt å be en venn eller familiemedlem om hjelp. For å beregne fettprosent, legg midje- og hoftemålingene, og trekk deretter fra nakkemålingen for å bestemme omkretsverdien. For eksempel, hvis midjen er 30, hoftene er 36, og nakken din er 13, vil omkretsverdien være 53 (30 + 36 – 13).

Nøyaktighet

Denne metoden er ikke nødvendigvis den mest nøyaktige. Det er mye rom for feil når du måler deg selv. Ting som klær, hva du har spist og hvor stramt du trekker målebåndet, kan også påvirke resultatene.

Hudfoldtest

En hudfoldtest gjøres ved hjelp av et verktøy som kalles kaliper for å måle forskjellige områder av kroppen din, og måle kroppsfett. Det er noen måter å måle på, men mange mennesker bruker en tresidetilnærming utviklet av forskerne Jackson og Pollock på 1980-tallet. Denne metoden tar minst mulig tid å fullføre.

Hvordan gjennomføre en hudfoldtest:

  • Hvis du er en mann, må du måle fett ved brystet, mage og låret.
  • Hvis du er en kvinne, må du måle fett ved triceps, suprailiac (omtrent en tomme over hoftebeinet) og låret.
  • Kalipere kommer med instruksjoner om hvordan du konverterer disse tallene til kroppsfettprosenten din.
  • Du kan også bruke en online hudfoldkalkulator, hvis du ikke vil regne ut selv.
  • Mål på den ene siden av kroppen din, vanligvis den rette, for konsistenst måling.
  • Merk klypeområdet 1 centimeter over hudfolden.
  • Vurdere å be en venn eller familiemedlem gjøre målingene for deg.
  • Gjør minst to målinger av det samme området, og ta gjennomsnittet av dem for de mest nøyaktige dataene.

Nøyaktighet

Når den utføres riktig, er det rundt +/– 3 prosent feilrate. Du kan også gjøre en måling på syv steder. Denne tilnærmingen er mer tidkrevende, men den kan være litt mer nøyaktig.

Kroppsfett vekt

En baderomsvekt kan estimere fettprosenten din som en del av de forskjellige funksjonene. Kroppsfettvekt bruker teknologi som kalles bioelektrisk impedansanalyse (BIA). Når du tråkker på vekten, går en elektrisk strøm gjennom det ene benet, opp til bekkenet og nedover det andre. Fett leder langt mindre strøm enn vannet og musklene du har i kroppen din. Så når skalaen tar opp mer motstand, registrerer den mer potensielt kroppsfett. Kombinert med den angitte høyden, vekt, alder og kjønn bruker vektene en ligning for å måle fettprosenten din.

Nøyaktighet

Disse vektene er kanskje ikke så nøyaktige som du ønsker. Resultatene kan også variere vilt sammenlignet med resultatene fra andre målemetoder for kroppsfettprosent. Det er fordi det er mange variabler som kan påvirke resultatene, inkludert:

  • ditt hydreringsnivå
  • når du trente sist
  • når og hva du spiste sist

Relaterte artikler:

Hvordan få lavere fettprosent

Ned i fettprosent med et sunt kosthold

Annonse fra X-LIFE

HØSTSALG!