Beregne fart på pyramideintervall
Beregne fart på pyramideintervall
12. februar 2019
Fart når du jogger
Fart når du jogger
13. februar 2019

Hvordan lykkes med trening

Hvordan lykkes med trening. Lær mer om hva du kan gjøre for å lykkes med trening, og ha en kontinuerlig, jevn og god formutvikling.

Lykkes med trening

Mens noen løpere synes alltid å ha en jevn og god formutvikling, er det mange andre igjen som trener og trener, men likevel ikke har noen fremgang. Når det er sagt; Alle løpere opplever motgang, og det gjelder i alle høyeste grad også de som driver løping på høyt nivå. Å lykkes med trening handler ikke først og fremst om å trene mest og hardest mulig, men å trene smart. Å trene smart betyr at du hele tiden må trene med utgangspunkt i eget formnivå, ha en gradvis økning i treningsmengde og intensitet, og sørge for at du hele tiden får tilstrekkelig med restitusjon.

I denne artikkelen vil du lære mer om hvilke grep du må ta for å lykkes med trening, og hvordan du kan trene for best mulig resultat.

Hvordan lykkes med trening med utgangspunkt i eget formnivå

På samme måte som all læring krever at du har at du har et grunnlag eller preferanser for å lære noe, og som krever at du tar utgangspunkt i det du allerede har lært, gjelder det samme for løping. Du må ta utgangspunkt i ditt nåværende formnivå og ha en gradvis øking i treningsmengde og intensitet som er i takt med hva kroppen din tåler av trening. Ved å trene på denne måten kan du sikre en jevn og god formutvikling, og redusere risikoen for skader.

Hvordan lykkes med trening med en gradvis økning i mengde og intensitet

Å ha en gradvis økning i treningsmengde og intensitet krever tålmodighet, fordi kroppen trenger tid for å venne seg til økt treningsbelastning. Og det er her mange løpere etter hvert møter motgang, når de øker mengden og intensiteten uten at kroppen klarer å restituere tilstrekkelig etter hver treningsøkt. Spesielt kan for mye hard trening være ødeleggende for din formutvikling, og i verste fall føre til kroniske skader det tar lang tid å bli kvitt. Du må ha en økning i treningsmengde som ligger godt innenfor hva du tåler. Driver du helt på grensen er det fort gjort å bikke over og trene for mye. Hvor mye trening du skal gjennomføre med moderat til hard intensitet, avhenger av din totale treningsmengde, og bør uansett ikke overstige 20 prosent av den totale treningsmengden.

Hvordan lykkes med trening når du har tilstrekkelig restitusjon

Restitusjon er nøkkelen til en jevn og god formutvikling, og er på mange måter like viktig som treningen du gjennomfører. Restitusjon bør inngå som del av ditt treningsprogram, på lik linje med trening. I tillegg bør du restituere ved behov. Det kan være vanskelig å på forhånd vite hvor mye restitusjon du trenger, men du kan til en viss grad styre det ved å balansere trening med lav, moderat og hard intensitet på en god måte.

Hvordan lykkes med trening

Det finnes ikke én suksessformel for hvordan lykkes med trening, men det er mye du kan påvirke selv for å ha en best mulig formutvikling. Lytt til kroppen. Den vil si i fra når du trener for hardt. Da må du sørge for å restituere. Ha en gradvis økning i treningsmengde og intensitet, uansett om du er en nybegynner eller en mer erfaren løper, og balansere trening med vekslende intensitet, der hovedvekten alltid skal ligge på trening med lav intensitet.

Relaterte artikler:

Fremgang når du trener løping

Hvordan skal jeg trene

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *