HØSTTURER!

OPPTIL 40%

RABATT!


Hvordan lykkes med livsstilsendring

Høsten er et godt tidspunkt å for å å etablere et sunt kosthold og gode treningsrutiner. For å lykkes med det er det viktig å finne ut hva dine mål er. Lær mer om hvordan du lykkes med livsstilsendring.

Prøver du å unngå helseproblemer, eller ta grep for å føle deg bedre, ha mer energi, delta i en sport, mer energi til å leke med barna dine eller barnebarna, sove bedre, redusere medisinbruk for å leve lenger og bedre livskvaliteten? Uansett årsak, vil det være enklere når du har definert hva du vil, og hva som stopper deg i å nå dine mål.

Her er 10 tips for å gjøre meningsfulle endringer:

Fokusere på sunne livsstilsendringer

Sunn vektkontroll handler ikke om å frata deg selv kalorier. Vurdere hva annet du kan gjøre for å hjelpe til med vektkontroll. Trener du regelmessig? Får du en god natts søvn? Deltar du i andre stressreduserende aktiviteter? Stress er ikke din venn når du prøver å gå ned noen kilo eller tommer eller rundt livet, fordi det resulterer i økte nivåer av hormonet, kortisol, noe som resulterer i økt karbohydratbehov.

Angi en startdato for når du skal gjennomføre livsstilsendringer

Det er viktig å ha et startpunkt, og det finnes ikke et bedre tidspunkt enn akkurat nå. Start nå med å endre livsstilen din.

Sett deg realistiske og oppnåelige mål

Å sette seg urealistiske mål vil bare resultere i skuffelse, og kan føre til at du gir opp reisen. Det betyr ikke at du ikke skal ha ambisiøse mål. Sett deg ambisiøse mål, og ha små delmål som du skal nå på vei mot et større mål.

Sett deg ett mål som ikke har noe med vekt å gjøre

For eksempel vil du kanskje passe inn i en bestemt klesplagg som historisk sett har vært for stram. Eller kanskje du vil følge med hunden din når du er ute på en rask spasertur – uten å bli hengende etter. Mål fokusert på sunn livsstil er mer bærekraftige enn de som bare drives av vekttap.

Delta i daglige aktiviteter, inkludert trening

Jo mer trening som blir en del av din daglige rutine, jo lettere blir det å få det gjort. Hvis du har tid, trener du først om morgenen, før du rekker å komme med unnskyldninger for ikke å gjøre det. Å legge ut treningstøyet kvelden før kan være en veldig nyttig motivasjon for å komme seg opp for å trene.

Gjør et sunt kosthold til en daglig rutine

Sunn mat trenger ikke å være kjedelig. Sett opp en plan for måltider, der du spiser sunt og variert.

Etablere vaner vaner du greier å opprettholde over tid

Når du går i gang med et vektstyringsprogram, må du huske på de endringene du ville føle deg komfortabel med å ha som en del av en sunn livsstil. Problemet med de fleste dietter er at de ganske enkelt ikke er bærekraftige for den gjennomsnittlige personen. Ved å opprettholde et balansert kosthold av sunne, hele matvarer mens du fortsatt nyter noen av favorittene dine, vil du mer sannsynlig holde fast ved din nye livsstil på sikt.

Etablere nye vaner gradvis

For eksempel, hvis du vet at du ikke kan gi opp morgenlatten, kan du prøve å ha den med fettfri melk og uten smakstilsetning. Det kan virke kjedelig i begynnelsen, men om noen uker vil den gamle smaksatte latte sannsynligvis smake altfor søtt. Når smaksløkene blir vant til å ikke ha kunstige søtningsmidler, vil naturlig søt mat smake enda søtere.

Få støtte fra familie og venner

Dette er sannsynligvis det viktigste tipset for suksess. Selv om familien din ikke skal delta i den spesifikke diettplanen du har i tankene, vil du være sikker på at de støtter deg og ikke prøver å tvinge deg til å gå ut for pizza eller iskrem hver kveld. Hvis du har et familiemedlem eller en venn som vil delta i et vektkontrollprogram med deg, så er det enda bedre. Dere kan gi hverandre oppmuntring og holde hverandre ansvarlige. Fyll opp kjøkkenet med maten du trenger for å komme i gang.

Relaterte artikler:

Aktiv livsstil

Hva er en god livsstil

Om forfatteren

Av Spurt