Hvordan løping kan få deg fra å løpe

0
313
Hvordan løping kan få deg fra å løpe


HØSTSALG!



Lær mer om hvordan løping kan få deg til å miste lysten på å løpe, og hva du kan gjøre for å få motivasjonen tilbake.

Ut av komfortsonen, men …

Løping kan være himmel eller helvete, og hva det blir for deg er du og ingen andre som bestemmer. For mange løpere vil det være en berg og dal, fra oppturer der du trener i flytsonen, og alltid går liksom av seg selv, til dype daler der du føler at løpetreningen er til ingen nytte. Selv om løping sjelden er den ene eller andre ytterkanten, er det ikke unormalt med store variasjoner i hvordan formen til enhver tid er, og det er helt normalt. Når du trener løping må du ut av komfortsonen for å bli bedre. Slik er det bare. Men det skal aldri være så ille at løpingen får deg fra å løpe. Du må finne en balansegang der du trener med lav, moderat og hard intensitet, men ikke så hardt at du ikke greier å hente deg inn igjen til neste treningsøkt. Ikke så kjedelig og lite variert at du ikke gidder å trene løping mer. Du må finne din vei med løpingen, for hva du tåler, uten at det går utover formutviklingen og motivasjonen.

For mye og for hard trening

For mye og for hard trening kan være en sikker vei for å drepe all motivasjon du har for løpetrening. De færreste av oss orker å ta det helt ut hver trening, og gjøre det over en lenger periode. Trener du på denne måten vil du ganske raskt stagnere, og i verste fall pådra deg skader fordi kroppen ikke får nok tid til restitusjon. Det tar tid å bli i god form med løping, så du må være tålmodig. Kroppen trenger tid på å restituere etter harde treningsøkter, og du må la den få den tiden. Mange løpere har en oppfatning om hva som trengs for å bli god til å løpe, og det kan godt hende at det er det som trengs. Spørsmålet er om kroppen din er klar for det. Ofte er den ikke det. Derfor bør du alltid starte med ditt utgangspunkt, ditt formnivå når du skal trene løping for å bli i bedre form.

For lite variert trening

Det er å mange måter trygt og godt og ikke minst praktisk og løpe den samme ruta i det samme tempoet, men det er dessverre ikke det som får deg i bedre form. Du vil raskt stagnere hvis du følger denne oppskriften. Løpetreningen blir monoton og kjedelig, så hvorfor gidde dette mer? Vær litt kreativ når du det gjelder å variere hva du trener av løping, hvor og på hvilket underlag. Utnytt de mulighetene du har til å trene skog og mark is sommerhalvåret. Gjør det du kan for å gjøre treningen mest mulig variert. Variere med hvilken intensitet du trener, men la hovedvekten av treningen være med lav intensitet. Ikke fall for fristelsen det er å trene for hardt når du er inne i en oppadgående formkurve.

Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-life

VIP20

VI HAR ALT DU

TRENGER TIL

HJEMMETRENINGEN!

20% MED

RABATTKODE:

VIP20


Løpe uten mål og mening

Ha en plan for hva du ønsker å oppnå med treningen. Sett deg ett eller flere ambisiøse, men likevel realistiske mål. Å trene løping uten mål og mening kan gjøre det vanskeligere å opprettholde treningen. Du kan selvfølgelig konkurrere mot deg selv, men det er likevel viktig å ha spesifikt mål du kan trene etter. Følg et fleksibelt treningsprogram du enkelt kan tilpasse dine behov for treningen. Det er mye enklere å forplikte seg til å trene når du følger et treningsprogram, og det vil være enklere å trene regelmessig. Kontinuitet i løpetreningen kan være alfa og omega for din formutvikling, og kan også være viktig for hvorvidt du fortsetter å trene løping eller ikke.

Hvordan løping gir deg lyst til å trene enda mer

Trene løping på kroppens premisser. Det gjelder ikke bare på det fysiske plan, men også på det mentale. Hodet må også være med skal det bli noe ut av løpetreningen. Da må du lytte til kroppen og respektere det når den sier at nok er nok. Du må følge et treningsregime som til enhver tid er i takt med hva kroppen din faktisk greier å absorbere av trening. Så enkelt, men likevel så vanskelig. Hvis alle hadde trent etter disse prinsippene, hadde skadeomfanget forbundet med løping blitt radikalt mindre. Trene mer etter hvordan du føler deg, men pass på. Hodet vil ofte mer enn kroppen, og det er kroppen som bestemmer. Du blir i bedre form, men det vil ta litt tid. Ta den tiden du trenger.

Relaterte artikler:

Fart når du jogger

Normal tid på 5 km

Annonse fra X-LIFESX-erfit Indoor 200 er en stødig og solid spinningsykkel for deg som ønsker å komme i form!