Hvordan løpe Sentrumsløpet under 40 min

0
50
Hvordan løpe Sentrumsløpet under 40 min

Lær mer om hvordan du kan trene for å løpe Sentrumsløpet under 40 minutter, og hvordan du kan bruke en løpekalkulator for å beregne hastighet på trening.

Trening når du skal løpe Sentrumsløpet under 40 min

Du må holde relativt høy gjennomsnittsfart for å løpe Sentrumsløpet under 40 minutter For å løpe på 40 minutter må du ha en gjennomsnittsfart på 4 minutter per km, så du bør i hvert fall løpe sekundet raskere for å komme under denne tiden. Du bør gjennomføre variert trening for Sentrumsløpet, der du trener med lav, moderat og hard intensitet, for å bygge opp formen gradvis inntil du er i stand til å løpe med en gjennomsnittsfart under 4 minutter per km. Hovedvekten av treningen for Sentrumsløpet bør være med lav intensitet, og kan bestå av rolig løping og ukentlige langturer med lav intensitet. For trening med høyere intensitet, kan du trene intervall, tempotrening og fartslek, med innslag av terskeltrening. Motbakkeintervaller kan også være effektiv trening for at du skal bli raskere for Sentrumsløpet.

Hvordan gjennomføre trening for Sentrumsløpet

Sentrumsløpet går tidlig på våren, så du bør starte forberedelsene allerede om vinteren i forkant. Om vinteren bør du gjennomføre basistrening for Sentrumsløpet, der du gradvis bygger opp et treningsvolum gjennom trening som hovedsaklig skal være med lav intensitet, men innslag av løpetrening med høyere intensitet. Et par måneder før Sentrumsløpet kan du gjennomføre mer trening med høyere intensitet, som nevnt i forrige kapittel. Intervalltrening og tempotrening vil bli viktig i denne perioden for å bli raskere og bedre i stand til å holde et høyt tempo over et lenger tidsrom. For at du skal greie å løpe Sentrumsløpet under 40 minutter, bør du være i stand til å trene komfortabelt hardt tempoet du må holde for å løpe Sentrumsløpet under 40 minutter.

Bruke RunCulator for å estimere fart når du trener for Sentrumsløpet

Bruk RunCulator løpekalkulator for å estimere hastighet på trening for Sentrumsløpet. Velg fanen «VDOT kalkulator» i menyen under, og legg deretter inn 10 km distanse, med en sluttid på 40 minutter. Velg «Hastighet på trening» for å se hvilken fart du skal på holde på trening når du trener for Sentrumsløpet. Treningssonene er delt inn i lav intensitet, terskeltrening, tempotrening, intervalltrening og sprintintervaller. Husk at intensiteten på denne treningen skal være styrende, ikke farten. Derfor bør du teste ut trening med denne farten, og justere farten opp eller ned, alt etter hvilken intensitet du skal holde (artikkelen fortsetter under løpekalkulatoren).

Løpekalkulatoren gir deg et estimat

Det er igjen viktig å understreke at RunCulator gir deg et estimat, som du kan bruke som utgangspunkt for med hvilken hastighet du må trene for å løpe Sentrumsløpet under 40 minutter. Det er viktig at du ikke trener for hardt. Du bør ikke gjennomføre mer enn 20 prosent av den totale treningsmengden med moderat til hard intensitet.

Relaterte artikler:

Løype Sentrumsløpet 2020

Trene for Sentrumsløpet