Hvordan løpe riktig

H

Lær mer om hvordan du kan øve opp en bedre løpeteknikk, og hvordan riktig løpeteknikk kan gi deg bedre løpsøkonomi som kan gjøre deg til en raskere løper.

Trene opp løpeteknikk

Mekanismer når du løper kan være veldig komplekse. Sammenlignet med nybegynnere, har eliteløpere kortere kontakttid med underlaget, bremser mindre opp i steget, og har i mindre grad vertikale bevegelser når de løper (sideveis bevegelser). Hos eliteløpere er energien konsentrert fremover i steget. Alt dette bidrar til at mindre oksygen blir forbrukt, med hvilken som helst hastighet. Å tenke på alle mulige faktorer som kan bidra til best mulig løpsøkonomi vil ikke være til mye hjelp for løpere flest. Å øke stegfrekvensen kan være én enkel løsning på et komplekst problem.

Dr. Jack Daniels, en kjent løpetrener, observerte at langdistanseløpere som hadde veldig lik stegfrekvens på alle distanser de løp, hadde en stegfrekvens på 180 steg per minutt. De fleste nybegynnere har en stegfrekvens som ligger rundt 160 steg per minutt, som fører til at foten er lenger i kontakt med underlaget, noe som øker bremseeffekten og den vertikale bevegelsen.

Riktig løpeteknikk

Effektive løpere lander med foten rett under seg, på linje med hofta, i stedet for at foten lander foran kroppen, med hælen først i bakken. Løpebevegelsen blir mer glidende i stedet for hoppende. Ved å øke stegfrekvensen uten å øke farten, vil det løse flere biomekaniske utfordringer på en gang. Når farten øker, vil steglengden øke, mens stegfrekvensen for det meste vil være uendret. Selv ved lavere hastigheter er det mulig å holde en stegfrekvens på 180 steg i minuttet. Tenk på beina som hjul, heller enn føtter som treffer bakken. En for rask overgang til høyere stegfrekvens vil være mindre hensiktsmessig når du øver opp det nevromuskulære systemet ditt forandringen det er å løpe med høyere frekvens. Likevel vil det være verdt det, med tanke på en forbedret løpsøkonomi.

Hvordan løpe riktig

Alle løpere har en en bestemt løpeteknikk, på godt og vondt, og det er ikke uten videre noe du kan endre på over natten. Det du kan gjøre er å være bevisst på én ting om gangen, og prøve å forbedre deg på dette området. For mange kan det området være å korte ned på løpesteget og øke frekvensen.

Relaterte artikler:

Forebygge skader med riktig løpeteknikk

Trene opp løpeteknikk

Forfatter

Legg inn kommentar

Spurt.no er et nettsted der du finner det aller meste av artikler om løping og trening. Du finner også artikler om motivasjon, og en rekke kalkulatorer du kan bruke når du trener.

Terje Lien

Terje Lien deler av sine erfaringer med løping og trening.

Har du spørsmål? Ta kontakt med oss! info@spurt.no

Siste innlegg