Hvorfor løpe med høy puls
Hvorfor løpe med høy puls
18. oktober 2018
Trening som gjør deg utholdende
Trening som gjør deg utholdende
19. oktober 2018

Hvordan løpe raskere

Hvordan løpe raskere. Lær hvordan du kan trene variert løping med moderat til hard intensitet for å løpe raskere.

Hvordan bli raskere til å løpe

For at du skal ha en progresjon som løper, må du på et eller annet tidspunkt legge inn trening med høyere intensitet. Trening med høyere intensitet kan bidra til at du øker din aerobe kapasitet, slik at du kan løpe raskere, uten at du nødvendigvis må ta i mer. Å bli en raskere løper kan være et mål for alle løpere, uavhengig av formnivå.

I denne artikkelen vil du lære mer om hvordan du kan løper raskere ved å gjennomføre variert løpetrening med høyere intensitet.

Hva du kan trene for å løpe raskere

Du bør gjennomføre variert løpetrening, og effektive måter å trene løping med høyere intensitet på kan være intervalltrening, fartslek og tempotrening. Intervalltrening kan du gjennomføre på flatmark eller i motbakker, og er periodevis løping med tilpassede pauser mellom hvert intervall. Fartslek kan du gjennomføre strukturert, og er fartsøkninger du legger inn i en løpetur med lav intensitet. Trener du ustrukturert fartslek bestemmer du selv hvor lange fartsøkninger du har, og hvor mange, mens strukturert fartslek kan faste intervaller som er tidsbestemt eller med en bestem lengde, der du løper med en bestemt intensitet. Tempotrening kan være tempointervaller eller tempotrening uten pauser. Tempointervaller passer fint for nybegynnere som ikke er vant med tempotrening fra før av, og minner mye om intervalltrening. bare at intervallene er lenger. Tilpassede pauser mellom hvert tempointervall. Tempotrening uten pauser er gjerne lenger, og kan v ære effektiv trening for å simulere farten du skal under en eventuell konkurranse. Tempotrening passer fint for å trene opp evnen til å holde et høyt tempo over lenger tid.

Med hvilken intensitet du kan trene for å løpe raskere

Hva slags løpetrening du gjennomfører vil ofte bestemme med hvilken intensitet du skal løpe, men du kan selvsagt velge intensiteten som passer deg best. Når du gjennomfører trening med høy intensitet for å bli en raskere løper, bør denne treningen ikke overstige en femtedel av den totale treningsmengden du gjennomfører i løpet av en uke. Trener du for mye med for hard intensitet kan det føre til at kroppen ikke greier å restituere seg tilstrekkelig før du går i gang med neste harde treningsøkt. Konsekvensen kan bli overbelastning, og i verste fall overtrening og skader.

Løpetrening med høyere intensitet bør du gjennomføre med moderat til hard intensitet. For at du ikke skal trene med for hard intensitet, kan du gjennomføre treningen progressivt, ved at du øker intensiteten gradvis. For intervalltrening betyr det at du kan øke intensiteten gradvis innenfor hvert intervall, og fra ett intervall til det neste. Bruk de samme prinsippene når du løper fartslek og trener tempo, eller annen trening med høyere intensitet. Å trene progressivt raskere gjør at kroppen får tid til å venne seg til høyere belastning, før du øker på med høyere intensitet. Dermed reduserer du risikoen for overbelastning og skader, og vil også ha bedre effekt av treningen fordi du greier å fordele kreftene bedre utover hele treningsøkta.

Hvordan løpe raskere

Alle kan trene løping for å løpe raskere, og mye av nøkkelen for å få til det er å variere hvordan du trener løping, og med hvilken intensitet. Sørg for at du har en gradvis progresjon i hvor hardt du trener. Ikke tren for mye med for hard intensitet, for raskt. Det kan få motsatt effekt, ved at du heller blir i dårligere form enn bedre. Lytt til kroppen og øk intensiteten når den er klar for det. Det vil ta tid å bli en raskere løper, men du blir det.

Relaterte artikler:

Hvordan bli en raskere løper

Hvordan bli en god løper

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *