Langintervaller med hard intensitet
Langintervaller med hard intensitet
4. oktober 2018
Løpe på forfot
Løpe på forfot
4. oktober 2018
Hvordan løpe med riktig teknikk

Hvordan løpe med riktig teknikk

Hvordan løpe med riktig teknikk. Lær hvordan du kan øve opp løpeteknikken for å bli raskere og redusere risikoen for løpeskader.

Trening med bedre løpeteknikk

Å løpe med riktig teknikk kan både gjøre deg raskere på distansen du trener for, samtidig som du reduserer risikoen for å bli skadet. Bedre løpeteknikk kan gi deg bedre løpsøkonomi, som gjør at du kan løpe mer uanstrengt, raskere og lenger.

I denne artikkelen vil du lære om hvordan du kan løpe med riktig teknikk, og hvordan du kan trene for å få en bedre løpeteknikk.

Bedre løpeteknikk for mer effektiv løpsøkonomi

Mekanismer når du løper kan være veldig komplekse. Sammenlignet med nybegynnere, har eliteløpere kortere kontakttid med underlaget, bremser mindre opp i steget, og har i mindre grad sideveis bevegelser når de løper. Hos eliteløpere er energien konsentrert fremover i steget. Alt dette bidrar til at mindre oksygen blir forbrukt, med hvilken som helst hastighet. Å tenke på alle mulige faktorer som kan bidra til best mulig løpsøkonomi vil ikke være til mye hjelp for løpere flest. Å øke stegfrekvensen kan være én enkel løsning på et komplekst problem.

Effektive løpere lander med foten rett under seg, på linje med hofta, i stedet for at foten lander foran kroppen, med hælen først i bakken. Løpebevegelsen blir mer glidende i stedet for hoppende.

Ved å øke stegfrekvensen uten å øke farten, vil det løse flere biomekaniske utfordringer på en gang. Når farten øker, vil steglengden øke, mens stegfrekvensen for det meste vil være uendret. Selv ved lavere hastigheter er det mulig å holde en stegfrekvens på 180 steg i minuttet. Tenk på beina som hjul, heller enn føtter som treffer bakken. En for rask overgang til høyere stegfrekvens vil være mindre hensiktsmessig når du øver opp det nevromuskulære systemet ditt forandringen det er å løpe med høyere frekvens. Likevel vil det være verdt det, med tanke på en forbedret løpsøkonomi.

Trening i motbakker for å løpe med riktig teknikk

Motbakketrening kan være effektiv trening for å øve opp riktig løpeteknikk. Du vil mer naturlig øke stegfrekvensen, samtidig som du løfter knærne og må jobbe mer for å komme skikkelig over i steget. Du vil mer naturlig lande på forfot i motbakker, og det er enklere å lande foten rett under hofta og skuldrene for hvert steg du tar.

Hvordan løpe med riktig teknikk i motbakker

  • Ikke len deg forover, men prøv å ha lik holdning som når du løper på flatmark
  • Løp på forfot
  • Hold hode og bryst oppe
  • Hold blikket festet rett fram
  • Hold skuldrene nede, avslappet
  • Vær avslappet, ikke knytt nevene

Hvordan løpe med riktig teknikk

Alle løpere har lagt seg til en løpeteknikk som i varierende grad gjør deg til en effektiv løper eller ikke. De aller fleste av oss har et forbedringspotensial på dette området. Det kan imidlertid være krevende å endre på løpeteknikken, men å starte med å korte ned på løpesteget og øke frekvensen på steget kan være det enkleste. Gjør du det vil du mer naturlig lande på forfot eller midtfot, og foten vil lande der den skal, under hofta og skuldrene for hvert steg du tar. Løpere som vet de lander på hælen bør umiddelbart starte med å korte ned på løpesteget, for når du lander på hælen tar du for lange steg. Å lande på hælen, vil øke risikoen for skader dramatisk.

Relaterte artikler:

Teknikk når du løper i motbakke

Riktig løpeteknikk for å løpe raskere og mer effektivt

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *