Hvordan løpe halvmaraton for nybegynnere

0
342
Hvordan løpe halvmaraton for nybegynnere
Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

Lær mer om hvordan nybegynnere bør løpe halvmaraton for første gang.

Forberedelser til halvmaraton

For alle løpere på ulike nivå, er gode forberedelser i en lenger periode i forkant av det løpe halvmaraton alfa og omega. Spesielt viktig er det for nybegynnere som ikke har løpt halvmaraton tidligere. Det er fullt mulig å starte opptrening til halvmaraton med liten eller ingen trening fra før, men da bør det beregnes mer tid på å trene seg opp for distansen. Løpere med begrenset treningsgrunnlag bør først starte å bygge opp et treningsvolum gjennom en periode med basistrening, som bør vare minimum 12 uker. Etter denne perioden kan man starte med mer halvmaratonspesifikk trening frem mot løpet. For løpere med erfaring fra distanser som eksempelvis 10 km, kan starte rett på trening spesifikt rettet mot halvmaraton, men det forutsetter at de har et godt treningsgrunnlag fra før av.

Strategi for nybegynnere som skal løpe halvmaraton

Nybegynnere som ikke har løpt halvmaraton, bør legge en strategi for gjennomføring av løpet. Første bud er å være dønn ærlig med seg selv, med tanke på formnivået. Det er lurt å åpne de første 3-5 kilometerne i et lavere tempo enn det man vet man er god for, for så å øke tempoet gradvis inntil man finner en passende marsjfart. Å legge ut i et tempo man ikke har forutsetninger for holde løpet ut, vil med stor sannsynlighet før til en smell på et eller annet tidspunkt i løpet. Det er fort gjort å bli for ambisiøs med tanke på med hvilken fart man skal holde i halvmaraton, spesielt hvis man ikke har løpt en tilsvarende distanse tidligere under konkurranse eller som testløp. Du vet rett og slett ikke om du er i stand til å holde et visst tempo drøyt 21 km. Derfor bør man holde et tempo som er lavere, og heller øke tempoet de siste kilometerne, om mulig. Vær nøye med å spise mat dagen i forveien og samme dag som halvmaraton, som ikke forårsaker mageplager. Unngå mat med høyt fiber- og fettinnhold. Spis mat som raskt tas opp og bunkrer karbohydrater. Ha som mål å drikke på hver drikkestasjon underveis i løpet.

Hvordan løpe halvmaraton for nybegynnere

Vær forsiktig i starten når du skal løpe halvmaraton, og ikke la deg rive med av løpere som raser av sted rundt. Følg den strategien du har lagt for løpet. Hvis planen du har lagt med tanke på fart blir for tøff, senk farten enn periode, for deretter prøve å øke tempoet igjen. Hvis det ikke fungerer, så hold en lavere fart. Å åpne for hardt vil nesten alltid straffe seg mot slutten av løpet. Du kan tape utrolig mye bare på noen kilometer, hvis du først har gått på en smell i løpet.

Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

HØSTSALG!


Relaterte artikler:

Hvordan nybegynnere kan trene for å løpe et raskere halvmaraton

Treningsprogram og tips til nybegynnere som skal løpe halvmaraton

Annonse fra X-LIFE