Hvordan løpe Bergen City Marathon med negativ splitt

0
15
Hvordan løpe Bergen City Marathon med negativ splitt

Å løpe siste halvdel av maraton raskere enn første, vil mest sannsynlig gi deg en mye bedre tid. Lær hvordan du skal løpe Bergen City Marathon med negativ splitt.

Hva det vil si å løpe maraton med negativ splitt

Å løpe maraton med negativ splitt betyr helt enkelt at øker farten utover i løpet, og løper en raskere andre halvdel enn første halvdel av Bergen City Marathon. Det er enklere sagt enn gjort for mange løpere. Spesielt blant mosjonistløpere, vil nesten alle løpe med positiv splitt, som vil si at de løpere saktere og saktere utover i løpet, og årsakene til det kan være flere. Toppløpere derimot, greier nesten alltid å løpe en raskere andre halvdel av løpet. Årsaker til at løpere flest på lavere nivåer ikke greier å løpe med negativ splitt kan være at de åpner for hardt, og får det skikkelig i en senere fase av løpet. Det kan være at løperne ikke er godt nok trent for maraton, som ubønnhørlig vil føre til at kilometertiden blir dårligere og dårligere. Ditt beste kort er derfor å være godt nok trent for å gjennomføre et maraton, og at du åpner i et mye roligere tempo når du skal løpe Bergen City Marathon.

Hvordan løpe Bergen City Marathon med negativ splitt

Bergen City Marathon kan være krevende med tanke på hvilket tempo du skal holde til enhver tid i løpet, fordi du får tøffe stigninger ganger to når du løper maraton. Det som er helt sikkert, er at du skal åpne de første 4-5 kilometerne i et tempo som er 15-30 sekunder saktere enn det du er god for. Det er fort gjort å la seg rive med fra start i Bergen City Marathon, fordi løypa er flat og fin de første kilometerne. Det er likevel viktig at du holder igjen! Også i stigningen den første runden opp mot toppunktet 122 moh, må du ta det roligere. Husk at du skal løpe samme runde en gang til, og da vil beina være ganske annerledes. Hvis du har som mål å løpe med negativ splitt på Bergen City Marathon, er det bedre å ta det ekstra rolig opp til toppunktet i den første runden, og heller ha mer å gå på når du skal løpe den andre. Det kan være et hav av tid å spare på å løpe maraton med negativ splitt. Du kan tape flere minutter per kilometer den siste mila, hvis du møter veggen etter 10-12 kilometer. Det du «taper» på den første runden vil du ta igjen med fullt monn på den andre.

Beregne splittider på Bergen City Marathon

For at du skal bli enklere for deg å legge en strategi med tanke på hvilket tempo du skal holde under Bergen City Marathon, kan du bruke en splittidkalkulator som lar deg raskt beregne splittider. Løpekalkulatoren tar utgangspunkt i distanse, tid på distanse og lengde du ønsker på splitt. Du kan også velge om du vil negativ, positiv eller lik splitt. Du skal i dette eksemplet bruke negativ splitt. Du kan også bestemme prosentvis, negativ splitt. Velg mellom splitt som kan variere mellom 1-3 prosent.

Er målet å løpe Bergen City Marathon på 4 timer med en splitt på 1 km og prosentvis splitt på 3, kan du åpne de første 10 kilometerne i 5:57 fart, og avslutte i 5:26. Siden Bergen maraton har mye motbakker, vil kilometertiden naturlig gå opp i motbakkene, og tilsvarende kan du løpe raskere i unnabakkene. Prøv å løpe jevnt i et tempo som er komfortabelt for deg.

Relaterte artikler:

Fart på trening for Bergen City Marathon

Treningsprogram for Bergen City Marathon