Hvordan løpe 4×4

0
66
Hvordan løpe 4x4
Foto: Adobe Stock
Artikkelen fortsetter etter annonsen fra MILRAB

SOMMERNORGE!

400+ TILBUD!

Det er ingenting magisk med 4×4 intervaller, men kan være effektiv trening for nybegynnere og hvis du har begrenset tid til trening.

Hvordan løpe 4×4 intervaller?

Siden 4×4 intervaller vanligvis blir løpt med relativt høy intensitet, er det er viktig at du varmer opp skikkelig i forkant, gjerne 15 minutter med rolig løping. Avslutt oppvarmingen med 2-3 raske stigningsløp, for å forberede kroppen på løping med høyere intensitet. Selve intervalltreningen går ut på å løpe intervall i 4 minutter med aktiv pause mellom hvert intervall. Gjenta dette 4 ganger. Hvor lang pause du skal ha mellom hvert intervall avhenger av hvor hardt du ønsker. Jo kortere pause, jo hardere. Aktive pauser betyr at du bør gå eller jogge i pausene. Ha pauser som er 1-2 minutter lange. Det er uansett viktig at du holder deg innenfor aerob sone, som innebærer at du løper med intensitet tilsvarende 80-90% av makspuls. For nybegynnere vil det være krevende å opprettholde så høy puls 4 minutter om gangen, så her vil det være hensiktsmessig å ta det noe roligere. Det viktige er at du greier å trene 4 intervaller med en varighet på 4 minutter.

Relaterte artikler:

4×4 trening

Artikkelen fortsetter etter annonsen fra X-LIFE


Trene 4×4 intervall for økt forbrenning

Annonse fra MILRAB

GRATIS BYTTE I 30 DAGER!