Hvordan løpe 3000 meter

0
81
Hvordan løpe 3000 meter

Sist oppdatert

3000 meter er den lengste mellomdistansen, sammen med 1500 og 800 meter. Lær mer om hvordan du skal løpe 3000 meter.

Trene til 3000 meter

Det finnes mange måter du kan trene til 3000 meter, og hvordan du trener vil blant annet avhenge av hva som er målet ditt med distansen. Hvis målet ditt er å nå fysiske krav i forsvaret, er det kravet på 3000 meter 14 minutter for menn og 15 minutter for kvinner, dersom du ønsker å komme inn på studier i forsvaret. Det vil kreve at du trener på en måte som gjør at du blir i stand til å løpe på den tiden du har satt deg som mål. Hvis målet ditt er å fullføre 3000 meter, vil det stille helt andre krav til hvordan du trener til 3000 meter.

Når du skal trene til 3000 meter, må du trene variert med lav, moderat og hard intensitet. Hovedvekten bør alltid, som for all løpetrening, være med lav intensitet. I tillegg bør du trene med moderat til hard intensitet. Det kan være fartslek, intervalltrening og tempotrening. Avhengig av dine ambisjoner for 3000 meter, vil farten ofte være høy, og med det også melkesyrenivået i muskulaturen. Derfor kan det være hensiktsmessig også å gjennomføre sprintintervaller med maksimal intensitet når du trener til 3000 meter. Det kan gjøre deg bedre i stand til å holde tempoet oppe, til tross for høy konsentrasjon av melkesyre i muskulaturen.

Hvordan løpe 3000 meter

Når du skal løpe 3000 meter, er du nødt til å gjøre det med utgangspunkt i ditt nåværende formnivå. Selv om 3000 meter er er en relativt kort distanse, må du disponere kreftene riktig, for å unngå å stivne helt når du løper. Du må legge en strategi for hvordan du skal løpe 3000 meter. I forkant bør du ha gjennomført en grundig oppvarming på minst 30 minutter, og den bør avsluttes med 3-5 stigningsløp, eventuelt sprintintervaller, for å forberede deg fysisk og mentalt på 3000 meter. Når du løper 3000 meter bør du ha en gradvis økning i intensitet, helt til du når terskel. Når det gjenstår 1-2 runder igjen, kan du øke tempoet ytterligere, for å ta ut det siste du har igjen.

Relaterte artikler:

Bli god på 3000 meter

Fart når du skal løpe 3000 meter