Hvordan løpe 10 km for første gang

0
633
Hvordan løpe 10 km for første gang
Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

HØSTSALG!

Hvordan løpe 10 km for første gang. Lær mer om hvordan du kan trene for å løpe 10 km for første gang.

Løpe 10 km for første gang

Kanskje har du fullført en kortere distanse enn 10 km fra før av, eller ikke. For å fullføre eller løpe 10 km for første gang kan det være en fordel om du har løpt kortere distanser fra før av, selv om det er fullt mulig å trene seg opp til å løpe 10 km uten noen erfaring med kortere distanser. Det som er helt avgjørende er at du tar utgangspunkt i eget formnivå, og trener systematisk for den distansen du ønsker å løpe.

Sett deg et mål for 10 km

Sett deg et spesifikt mål for hva du ønsker å oppnå med å løpe 10 km. Det kan være å fullføre distansen eller løpe på en bestemt tid. Tidsbestemme når du skal ha nådd målet. Det vil typisk være en distanse du tenker å løpe et stykke frem i tid. Ut i fra hva som er målet ditt med 10 km, kan du trene systematisk for å nå målet ditt. Når du har satt deg et mål, kan starte å trene med utgangspunkt i eget formnivå.

Hvordan løpe 10 km for første gang med utgangspunkt i eget formnivå

Å starte treningen med utgangspunkt i eget formnivå vil være helt avgjørende for din formutvikling og i hvilken grad du risikerer å bli skadet. Alt for mange trener for mye og med for hard intensitet for raskt, med en dårligere formutvikling, og i verste fall skader som resultat. Det kan du enkelt unngå ved å ha en naturlig progresjon med treningsmengde og intensitet som er i takt med hva kroppen din til enhver tid tåler av belastning.

Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

Hvordan trene når du skal løpe 10 km for første gang

Når du skal løpe 10 km for første gang bør du trene variert, både med tanke på hva du trener, på hvilket underlag og med hvilken intensitet. Treningen bør være rettet inn mot den distansen du trener for. Har du lite trening i beina fra før av, bør du bygge deg opp et treningsgrunnlag i form av mengdetrening. Mengdetreningen kan være med lav intensitet, der du har en gradvis økning i hvor mye du trener. Denne type trening passer godt å gjennomføre om vinteren i forkant av sesongen. Når sesongen starter kan du trene mer spesifikt mot 10 km, der du legger intervalltrening, tempotrening annen type trening som forbereder deg for 10 km. Ha hovedvekten av treningen du gjennomfører til 10 km med lav intensitet.

Hvordan løpe 10 km for første gang

Når du står på startstreken skal du være ærlig med deg selv, og ikke prøve å løpe i et hardere tempo enn det du er trent for. Det vil ofte føre til en sprekk på et eller annet tidspunkt i løpet. Sett deg heller et nytt mål lenger frem i tid, og bygg opp formen gradvis etter det du har lært i denne artikkelen.

Relaterte artikler:

10 km løpeprogram for nybegynnere

Hvordan trene for å løpe 10 km

Annonse fra X-LIFE

HØSTSALG!