Hvordan like å løpe

0
177
Hvordan like å løpe

Hvordan like å løpe. Lær mer om hva du må gjøre for å like løping, hvis du ikke allerede gjør det, og hvordan du kan opprettholde motivasjonen for å løpe.

Hvordan du skal like løping

Du har sikkert hørt det fra en eller annen du kjenner, at han eller hun ikke kan fordra løping. Hvorfor det? Årsakene til at en del avstår fra løping kan være flere, men bunner ofte i feil trening. Har du liten eller ingen erfaring med løping fra før av, er det fort gjort å havne i fella med for mye og for hard trening, og at løpetreningen blir for ensidig og lite variert. Heldigvis er dette faktorer du med relativt enkle grep kan gjøre noe med, for at du skal få motivasjon for løping og like å løpe.

Hvordan like å løpe med å ikke trene for for mye og for hardt

Enten du er nybegynner eller en mer erfaren løper, må du ta utgangspunkt i eget formnivå for at du skal like å løpe. Ingen liker å trene for mye og for hardt og være sliten, stiv og støl hele tiden. , Du blir i dårligere form, heller enn bedre, og øker risikoen dramatisk for at du skal bli skadet. Å hele tiden løpe innenfor det kroppen din tåler av belastning, vil gjøre løpsopplevelsen til det den bør være; Utfordrende, men lystbetont og motiverende. Du skal hele tiden ha full kontroll på løpetreningen, både med tanke på hvor mye du trener og med hvilken intensitet.

Hvordan like å løpe med variasjon

Trener du den samme løypa i samme tempo, uke ut og uke inn, må du til slutt være verdensmester i tålmodighet for at du skal greie å holde motivasjonen for løping oppe. På sikt er det svært få som vil like å løpe når de trener på denne måten. Du bør variere med hva du trener av løping, hvordan og hvor du trener løping. Variere mellom forskjellige måter å trener løping på, og med intensiteten du gjennomfører løpetreningen. Husk at intensiteten skal være lav for det meste av treningen du gjennomfører. Variere med hvilke underlag du trener løping, og sist, men ikke minst hvilke løyper du trener i. Det siste kan være mer krevende om vinteren, så det er viktig at du utnytter mulighetene for å løpe mer variert i sommerhalvåret.

Hvordan like å løpe med en gradvis økning i treningsmengde og intensitet

Øke treningsmengde og intensitet gradvis, i takt med at du blir sterkere og mer utholdende. Ikke stress med at du skal løpe så så mange kilometer hver uke. Lytt til kroppen og la den bestemme hvor mye du til enhver tid skal løpe. Restituere ved behov. Du er motivert for å trene løping, men det er likevel helt avgjørende at du holder igjen. Hodet vil ofte mer enn hva kroppen din er klar for. Den beste formutviklingen får du ved hele tiden å trene i takt med hva kroppen din til enhver tid tåler, og ved at du lar kroppen hvile mellom slagene. Hvordan like å løpe handler om mestring, og mestring går hånd i hånd med motivasjon for den treningsformen du driver med; Løping.

Relaterte artikler:

Hvordan like å trene

Hvordan bli en god løper