Hvordan lande på foten når man løper

0
1067
Hvordan lande på foten når man løper
SX-erfit Indoor 200 er en stødig og solid spinningsykkel for deg som ønsker å komme i form!

Hvordan lande på foten når man løper. Lær mer om hvordan lande på foten når man løper og hva du kan gjøre for å trene opp en bedre løpeteknikk.

Hvordan lande på foten når du løper

Alle løpere har sin særegne løpeteknikk, og det er ikke alltid like enkelt å endre løpesettet. Det er likevel mulig, og gjennom å trene opp løpeteknikk kan du få et mer effektivt løpesett. Ideelt sett bør du lande på forfot eller midtfot når du løper, og ikke på hælen. Å lande på hælen vil utsette beina, og da spesielt knærne, for feil belastning, noe som kan øke risikoen for skader dramatisk.

Når du lander på hælen

Lav stegfrekvens går ofte hånd i hånd med at hælen treffer bakken først når du er ute og løper.  Dette skjer fordi hofta ligger bak føttene dine. Hofta må komme over, og skal ligge over foten når den treffer bakken, for å få en best mulig bevegelse fremover i løpesteget. Tenk deg at det skal gå en rett linje fra hofta, gjennom kneet og ned til foten, når foten treffer bakken.

Prøv å løpe lett fremoverlent, og jobb med å skyve hofta fremover i løpesteget. Tenk igjennom lengden på løpesteget ditt. Det kan hjelpe å korte ned på steglengden, for lettere å komme over føttene med hofta.

Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-life

Enkelte kretser sverger til minimalist løpesko, eller barfotløping, for å få en bedre løpeteknikk. Løper du på denne måten vil du mer naturlig lande på forfot. Dette er imidlertid ikke å anbefale, siden løping med sko uten demping, eller barfot, vil øke risikoen for skader.

Hvordan trene for å lande på forfot

En enkel og effektiv måte for å få en bedre løpeteknikk er å ta kortere steg og øke frekvensen på steget. Med kortere steg vil foten lande mer riktig rett under kroppen. Tenk deg at det skal gå linje fra skuldrene dine, forbi hofta og knærne og ned i hoften. Når foten treffer bakken rett under kroppen, har du riktig tyngdepunkt og lander på forfot eller midtfot. I begynnelsen kan det være krevende å ta kortere steg og øke stegfrekvensen. For å øve på dette kan du gjennomføre 1-2 treningsøkter i uka der du spesifikt øver på dette. Etter hvert vil det føles mer naturlig, og på sikt vil du vil også merke en forbedring i løpsøkonomi som en følge av bedre løpeteknikk.

Relaterte artikler:

Forebygge skader med riktig løpeteknikk

Riktig løpeteknikk for å løpe raskere og mer effektivt

Annonse fra X-LIFE

HØSTSALG!

Opptil 

23%

rabatt!