Hvordan kutte ut sukker i kostholdet

0
285
Hvordan kutte ut sukker i kostholdet


HØSTSALG!

Opptil 

23%

rabatt!



For mye sukker kan ha en rekke skadevirkninger på kroppen. Lær mer om hvordan du skal kutte ut sukker i kostholdet med noen enkle grep!

Hvor mye sukker?

WHO anbefaler at sukkerinntaket ikke bør overstige 5 prosent av ditt daglige kaloriinntak. 5 prosent utgjør omtrent 25 gram sukker i døgnet for en voksen. I dag er det gjennomsnittlige forbruket for voksne 17 prosent, mens det for barn er 14 prosent, noe som er alt for høyt. WHO sine grenseverdier for sukker gjelder for alle typer sukker, også sukker som tilsettes i næringsmidler og sukker i honning og fruktjuice. En god erstatning for sukkeret er frukt og bær, som inneholder fruktsukker, i tillegg til alle viktige mineraler og vitaminer. Sukkerholdige drikker er en versting, og for mye av dette fører til at folk får i seg alt for mye sukker, som frarøver kroppen viktige mineraler og vitaminer. For mye sukker fører til et kalorioverskudd som fører til vektøkning, og øker risikoen for en rekke sykdommer, blant annet hjerte- og karsykdommer og diabetes.

Tips for å kutte ut sukker i kostholdet

Start først med å kutte ut sukkerholdige drikker, også juice fra kostholdet ditt. Drikk heller mye vann og noe kaffe og te. Et glass lettmelk om dagen er også bra for å få i seg viktige mineraler og vitaminer. Generelt kan du ha drikke som ikke er tilsatt sukker eller kunstige søtningsstoffer, som ikke er noe bedre alternativ enn sukker. Lag dine egne frokostblandinger og styr unna de du kjøper i butikken som er fulle av sukker. Lag fullkornsblandinger, og bruk frukt og bær sammen med de.

Relaterte artikler:

Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-life

30%

PÅ ALT FRA

NORDIC!



Mat med lite sukker

Hvor mye sukker er skadelig

Annonse fra X-LIFESX-erfit Indoor 200 er en stødig og solid spinningsykkel for deg som ønsker å komme i form!