Hvordan komme tilbake i form

0
414
Hvordan komme tilbake i form
Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE
X-LIFE.NO gir deg alt du trenger av treningsutstyr!

ALT AV UTSTYR TIL

HJEMMETRENINGEN!

OPPTIL 40% RABATT!

Lurer du på hvordan du skal greie å komme tilbake i form etter et lenger opphold uten trening? Spørsmålet er ikke om du greier det, men heller når du er tilbake i form. Vi lærer deg hvordan!

Hvor lang tid tar det å komme i form

Spørsmålet mange stiller seg selv etter et lenger opphold i treningen er hvor lang tid det tar å komme tilbake i form. Hvis du tidligere har hatt opphold treningen kan du ha en viss formening om hvor lang tid det tar, men det er vanskelig å gi noe eksakt svar på dette. Hvordan du trener vil ha stor betydning på hvor raskt du kan komme tilbake til samme formnivå. Er du ute av form, er det viktig at du ikke blir overivrig. Det kan raskt føre til stagnasjon og i verste fall skader, hvis du trener for mye og for hardt. Avhengig av hvor langt opphold du har hatt, vil det uansett ta tid å komme tilbake i form, og du må gi kroppen den tiden den trenger.

Hvordan komme i gang med trening igjen

Å begynne å trene igjen kan være tøft, avhengig av hvilken form du er i nå. Selv når motivasjonen er på topp kan være tøft å begynne å trene igjen. Da er det viktig at du lytter til kroppen og tar utgangspunkt i formnivået ditt. Vær ærlig med deg selv, slik at du ikke begynner å trene for mye og for hardt. Du skal ha en jevn og god formutvikling, og det klarer du best ved å ta det gradvis i et tempo som kroppen din til enhver tid tåler av belastning. Etter en lenger pause fra trening må du ikke en gang prøve å trene på samme nivå du var på pausen. Det vil i beste fall føre til at motivasjonen for trening når et nytt bunnivå, og i verste fall føre til at du blir skadet. Trening er ferskvare, og har du ikke trent på en stund, er treningen gått ut på dato.

Trening etter ferie

Har du hatt et kortere opphold fra trening, eksempelvis etter ferie, vil det antakelig ikke ta like lang tid å komme tilbake i form. Likevel vil det kanskje et opphold på noen uker, ta 1-2 måneder før du er tilbake i form igjen. Hvis du pådratt deg noen ekstra kilo i ferien kan det ta enda lenger tid.

Artikkelen fortsetter under annonsen fra MILRAB

HØSTSALG!

OKTOBERFEST HOS MILRAB

SPAR

OPPTIL

40%!


Oppstart trening for å komme tilbake i form

Etter et lenger opphold i treningen bør du som hovedregel ta det ekstra rolig de første ukene. Ikke gå rett på intervalltrening den første uka. Det eneste du vil oppnå med det, er antakelig å føle på egen utilstrekkelighet over at formen føles helt råtten. Det er ikke noe rart at du knapt greier gjennomføre intervaller etter et lenger opphold fra trening! Kall en spade for en spade og ta utgangspunkt i ditt nåværende tidspunkt, og vær ærlig med deg selv når du gjør denne vurderingen. Ikke trene med utgangspunkt i hva du mener du bør trene. Husk at hodet som oftest vil mer enn kroppen. Vær tålmodig og skynd deg langsomt.

Relaterte artikler:

Kom i form på 10 uker

Kom i form med jogging

Annonse fra X-LIFE

HØSTSALG!

OPPTIL

45%

RABATT!