Hvordan komme i gang med trening

0
53
Hvordan komme i gang med trening

Hvordan komme i gang med trening er et spørsmål som til enhver tid veldig mange. Lær hvordan du kan komme i gang med trening og greie å opprettholde treningen livet ut.

Hvordan komme i gang med trening igjen

For veldig mange handler det å komme i gang med trening igjen, fordi de aller fleste av oss har trent før, men ett eller flere tidspunkt i livet har det blitt mindre trening. Årsakene til det er flere. Du har fått flere forpliktelser, og lever et liv der du opplever at det er lite tid til trening. Siden de aller fleste av oss har trent tidligere, vil det være en fordel, fordi du vet hva det handler, og vet også hva som må til for å komme i gang med treningen. Mye av det med å komme i gang med trening handler om å starte opp. Kom deg ut for å trene! Hvilke mål du har med treningen, kan du sette deg når du først har kommet godt i gang. Det viktigste du kan gjøre aller først er å starte å trene noe du kan tenke deg å gjøre over et lenger tidsrom.

Komme i gang med trening du liker

Mange som ønsker å komme i gang med trening vil antakelig ha preferanser for hvilken trening de foretrekker. Er du helt i villråde når det kommer til hva du skal trene, så test ut flere treningsformer! Du vil ganske raskt danne deg en formening og hvilken trening du liker, og sette deg mål for hva du ønsker å oppnå med treningen. Vær åpen for hvilke treningsformer som kan være aktuelle for deg. Ikke avskriv trening som du tidligere ikke kunne fordra. Test ut forskjellige treningsformer før du bestemmer deg for hva du ønsker å trene.

Hvordan komme i gang med trening med å sette deg mål

Setter du deg ett eller flere mål med treningen, kan det være en viktig pådriver for å komme i gang. Mål er viktige, og har ofte en forlokkende effekt, også når det gjelder trening. Det kan være at du ønsker å fullføre et halvmaraton, eller at du ønsker å gå ned i vekt et visst antall kg. Sett deg ambisiøse, men på samme tid realistiske mål. Målene skal være spesifikke, slik at du enkelt kan se om du har nådd målene eller ikke.

Hvordan komme i gang med en gradvis økning i treningsmengde

Når motivasjonen endelig er på topp, er det mange som trener for mye, med for hard intensitet, for raskt. Dette er klassisk, ikke bare for nybegynnere, men også for de som har trent tidligere. Oppfatningen om hva man bør trene, er ofte ikke i samsvar med hva man faktisk kan trene. Å kjøre på med for mye trening for raskt, kan være en sikker måte å kvele all motivasjon, og i verste fall ender du opp med å bli skadet. Hvis du er utrent eller ikke har trent på lenge, trenger kroppen en gradvis tilvenning til økt treningsmengde. Det vil ta tid, og du må la kroppen få den tiden den trenger. Øke treningsmengden i takt med at kroppen blir sterkere, og la hovedvekten av treningene være med lav intensitet. Bruk en pulsklokke for å ha kontroll på at du ikke trener med for høy intensitet. Trening skal være gøy og motiverende, og det å avslutte hver treningsøkt med blodsmak i munnen og være helt utslitt, er alt annet en gøy. Vær tålmodig, og du vil sakte men sikkert merke at formen gradvis blir bedre, slik at du kan tåle enda mer trening.

Komme i gang med regelmessig trening

Å skape gode treningsrutiner kan være alfa og omega når du skal komme i gang med trening. Du må gjøre trening til en rutine og trene regelmessig, uansett. Å skape kontinuitet i treningen kan for mange være en minst like stor utfordring som det å trene. For mange kan det bli mye av og på trening, men ikke la det stoppe deg. Gå på med ny giv etter at du har hatt et opphold. Etter hvert vil det bli mindre opphold og mer trening, og snart har trening blitt en innarbeidet del av din livsstil.

Med målene du har satt deg i bakhodet og regelmessig trening du øker treningsmengden jevnt og trutt i takt med at du blir sterkere, er du en maskin som ikke lar deg stoppe av noe. Du har bestemt deg for å komme i gang med trening og det skal du!

Relaterte artikler:

10 tips for å komme i gang med løping

8 ukers treningsprogram for nybegynnere