Hvordan komme i form til våren

0
346
Hvordan komme i form til våren
Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

Hvordan komme i form til våren. Lær mer om hvordan du skal komme i form med trening om våren, og hva du kan gjøre for å komme i gang.

Kom i form om våren

Våren er en perfekt årstid å komme i gang med trening etter en lang vinter, der kontinuiteten på treningen kanskje ikke har vært optimal. Å komme seg ut på trening om våren med frisk luft og veier som begynner å bli bare, kan være forfriskende og motiverende. Hvordan du skal komme i form om våren, avhenger av blant annet ditt formnivå og hvilke mål du har med treningen.

I denne artikkelen vil du lære mer om hvordan du skal komme i form til våren, og hvordan du skal greie å opprettholde effektiv trening også resten av året.

Kom i form med å sette deg mål

Det første du bør gjøre for å komme i form om våren er å sette deg ett eller flere mål. Å ha et mål å jobbe mot vil være viktig for å oppretteholde motivasjon, og for hvordan du skal legge opp treningen. Målet bør være spesifikt og tidsbestemt. Sett deg ambisiøse mål, men likevel realistiske. Målet ditt kan være å gå ned i vekt eller å fullføre eller løpe en distanse på en bestemt tid.

Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

HØSTSALG!


Hvordan komme form til våren med et treningsprogram

Et fleksibelt treningsprogram som du enkelt kan justere underveis, vil gjøre det enklere for deg å komme i form. Et treningsprogram gjør treningen mer forutsigbar, og kan gjøre deg bedre forberedt mentalt på treningen du skal gjennomføre. Treningsprogrammet bør være spesifikt på hvor mange uker du skal trene, hva du skal trene og med hvilken intensitet. Du bør også planlegge restitusjon i treningsprogrammet.

Komme i form om våren med utgangspunkt i eget formnivå

Du må starte opp treningen på ditt nivå. Dette er viktig for at treningen du gjennomfører ikke skal bli hard, og for at du skal greie å opprettholde motivasjon for treningen. Er du usikker på ditt formnivå, kan du trene 2-3 uker for å finne ut hvor du ligger an med tanke på formen. Om ditt formnivå tilsier at du må gå og jogge før du kan jogge hele tiden, så gjør du det. Ikke gå i fella der du trener etter en oppfatning av om hvor mye og hardt du skal trene. Det vil ofte føre til at motivasjonen etter kort tid går ned i kjelleren, og i verste fall kan du pådra deg skader.

Hvordan komme i form til våren med variasjon

Variasjon når du skal komme i form om våren er viktig med tanke på motivasjon, formutvikling og forebygging av skader. Variert trening er mer gøy og kan bidra til å utsette stagnasjon. Variert trening gjør at du belaster forskjellig, noe som kan redusere risikoen for skader. Variere med tanke på hva du trener, hvilket terreng og underlag, og med hvilken intensitet du trener.

Annonse fra X-LIFE