Hvordan komme i bedre form

0
262
Hvordan komme i bedre form
AnnonseGratis mobilabonnement - IceJunior 1 GB - 0,-/mnd

Det er ofte ikke så mye trening som skal til for å komme bedre i form. Lær hvordan du kan komme i gang med løping for å komme i bedre form.

Bli i bedre form med løping

De fleste vet at løping kan være en av de mest effektive måtene å komme i bedre form på, men samtidig er det en oppfatning om at løping er for hardt, og av den grunn lar mange være å løpe eller slutter etter en periode med løpetrening. Løpetrening kan være hardt, men da blir treningen som oftest utført med for høy intensitet. Er du nybegynner og skal komme i bedre form med løping, bør du over en periode gjennomføre trening med lav intensitet, det vil si i snakketempo. Mange gjøre det motsatte og trener for hardt, uten at de tenker over det, for løping er jo hardt! For en utrent person kan selv jogging i lavt tempo føre til at pulsen går i været, og trener du samtlige treningsøkter med denne intensiteten, er det ikke noe rart at motivasjonen forsvinner som dugg for solen.

Hvordan komme i form med utgangspunkt i eget formnivå

Som læring ellers, er første bud at du tar utgangspunkt i din nåværende form, og bygger gradvis opp et treningsvolum som er i takt med hvor sterk du er fysisk og mentalt. Mange starter treningen med utgangspunkt i hvilken form de ønsker å være, og det kan ganske raskt bære galt av sted. Hvis utgangspunktet ditt er at du må gå før du kan jogge, så gjør du det. Kan du veksle mellom å gå og jogge i én kilometer, så gjør du det. Ved å ta utgangspunkt i ditt nåværende formnivå, og øker intensitet og volum gradvis, sikrer du at kroppen til enhver tid er klar for mer trening. Dette er en motiverende måte å trene på som øker sannsynligheten for at du fortsetter å trene for å komme i bedre form.

Hvordan komme i form med lav intensitet

Å trene med lav intensitet er en mindre belastende måte å trene på, og reduserer også risikoen for overbelastning og skader. Løper på alle formnivå må være bevisst på dette, og det er spesielt viktig for nybegynnere som ikke er vant med denne type trening. Bygg opp en grunnform med trening med lav intensitet. Når du har kommet bedre i form, kan du etter hver begynne å legge inn treningsøkter med moderat til hard intensitet, alt på kroppens premisser, med tanke på hvor mye trening du tåler.

Relaterte artikler:

Trening for å komme raskt i form

Kom i form med jogging

AnnonseGratis mobilabonnement - IceJunior 1 GB - 0,-/mnd

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst skriv inn din kommentar!
Vennligst skriv inn navnet ditt her