Hvordan kombinere styrketrening og løping?

0
411
Hvordan kombinere styrketrening og løping?

Hvordan kombinere styrketrening og løping? Hvordan trene styrke og løping på en måte som gjør deg sterkere og raskere? Hvordan unngår du at styrketreningen gjør deg tregere?

Styrketrening og løping

Styrketrening kan gjøre at du kan løpe raskere, lenger og mer effektivt. Løpere med bedre utholdenhet kan løpe lenger, og forbrenne mer kalorier. Du vil også restituere raskere fra langturene, fordi styrketreningen gjør kroppen mer effektiv i å gjøre avfallsstoffer fra forbrenningen om til energi. Styrketrening er spesielt viktig for løpere som er skadeutsatte. Maratonløpere bør ha som mål å gjennomføre 3 styrkeøkter hver uke. Økt styrke hos maratonløpere kan bidra til at de orker å løpe lenger og i et raskere tempo. Dersom du forbedrer styrken, vil du også øke stabiliteten i ledd, og redusere risikoen for enkelte typer løpeskader. Å legge inn varierte styrkeøvelser vil kunne forebygge skader, og også forbedre ytelsen. Spesielt styrkeøvelser på legg er viktig for å forebygge skader, og styrketrening som øker styrken i muskulaturen knær og hofter. Dette er området som ofte er problematiske for løpere.

Hvilke erfaringer har du med å trene styrke og kombinere det med løping? Trener du styrke i det hele tatt? Har du opplevd å bli en sterkere og raskere løper ved å trene styrke? Hvilke utfordringer opplever du ved å kombinere styrketrening og løping?

Del dine erfaringer på Spurtforum med styrketrening og løping, enten du har trent styrke for å forebygge skader, eller for å bli en sterkere, raskere og mer komplett løper!